Tällä hetkellä kaikista eniten keskustelua herättäneet asiat:
1. Etusivun slideshow. Hyvä vai ei? Oletuskuvaksi tulee lopulta jotain ihan muuta kuin Pelottava Putte. Ja todennäköisesti vaihteleva kuva. Ja jokaiseen viestiin kirjoittaja saa, jos hän mahdollisesti haluaa, tehdä/laittaa ihan oman viestikuvan!
3. Tavutus. Nimittäin tässä teemassa on näemmä automaattitavutus, joka toimii ainakin Firefoxilla. Minusta tavutus on tosi jees, mutta jos ette tykkää, saan minä sen varmaan poiskin. Mistä pääsemmekin seuraavaan kohtaan, eli...
2. Rivien pituus. Siteeraan chat-viestiäni:
Olen ehkä joskus aiemminkin selittänyt asian, mutta kirjojen rivit ovat sen pituisia kuin ne ovat ihan siitä syystä, että sen pituisia rivejä on luonnostaan kaikkein helpointa lukea. Tavutuksella vältetään jäätäviä sanavälejä, joita syntyy, koska suomessa on pitkiä sanoja. Jos rivit ovat pidempiä kuin se about 66 merkkiä, niin silmät joutuvat tekemään sinänsä aika kohtuuttoman paljon työtä niiden rivien lukemisessa. Siinä syy, miksi itse mielelläni pitäisin ne rivit sen pituisina ja tavutuksen päällä.
Tämä perustuu tosiaan typografian ammattilaisten näkemyksiin siitä, että silmälle ystävällisimmät ovat rivit, joille mahtuu about 66 merkkiä. Jos haluatte pitemmät rivit, mikäpä minä olen vastaan väittämään, mutta ilmaiskaa mielipiteenne asiasta.
(Jos rivit ovat liian pitkiä kuten meillä on, tavutuksen poistaminen on ihan ok.)
4. Etusivulla uudet viestit ovat nykyään kahdella palstalla. Se näyttää minusta törkeän paljon paremmalta kuin vanha pötkö. Mutta jos ette tykkää, niin miten vain.
Muuta valitettavaa? Antaa tulla. Pyrin toteuttamaan enemmistön mielipiteet. Demokratia me kai olemme.
Joka tapauksessa, pyrin tekemään tästä teemasta mahdollisimman samannäköisen kuin vanhasta, koska viimeksi, kun muutoksia mietittiin, ongelmia tuotti eniten etusivu, mutta teeman yleinen ilmapiiri oli ihmisten mieleen. Koko uudistuksen suurin syy on kuitenkin se, että vanha teema paskoi asioita. Se teki sitä aika paljon, kysykää vaikka keneltä tahansa Aft-Amanaa kirjoittaneista. Ja toisekseen se jostain syystä oli aika raskas, mitä tämä uusi ei toivottavasti ole.
EDIT: AI joo, sellainen asia, että jos haluatte uuden viestinne siihen slideshow'hun, niin laittakaa viestiin tagiksi "köysi". :3
EDIT2: Ja joo, artikkelikuva on se kuva, joka tulee siihen slideshow'hun. Elikkä kuvan koon olisi hyvä olla 940×350, muistaakseni. Mistä artikkelikuvan saa säädettyä? Havainnollistava kuva tässä linkissä.