Paluu Kulttuuri

Mitä pelasit viimeksi?

Mitä pelasit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 18 Kesä 2014, 20:49

Huippusuositun "minkä elokuvan katsoit viimeksi" peliversio on saapunut. Kertokaa toki samalla mitä teille viimeksi pelien virtuaalitodellisuudessa tapahtui.

Itse olen tutustunut Paradox Interactiven naurettavan monimutkaiseen strategiapeliin Crusader Kings 2 (pelattavana tuhansia valtionpäämiehiä vuosilta 887-1453!) ja siitä erityisesti Game of Thrones-modiin.

(seuraava sisältää spoilereita Tulen ja jään laulun kakkoskirjasta)

Päätin aloittaa pelini vuodesta 297 AL, eli siitä Kuninkaiden Koitoksen alusta. Valitsin hahmokseni Doran Martellin.

... Westeros oli kaoottinen asia, mutta tapahtumat menivät suurinpiirtein näin:

-Oberyn salamurhasi Gregor Cleganen Tywinin suostumuksella
-Stannis murhaa Renlyn, valtaa Kuninkaansataman ja heittää Joffreyn sisaruksineen tyrmään. Robb jyrää Stanniksen ja pakottaa tämän antamaan pohjoiselle itsenäisyyden.
-Yhtäkkiä Danaerys ilmestyy kahden lohikäärmeen ja palkkasoturi-armeijan kanssa (Viserion oli karannut jossain Qarthin tienoilla), nappaa Kuninkaansataman ja tappaa Stanniksen. Asiat räjähtävät.
-Jaime pakenee Tommenin kanssa KL:sta ja ryhtyy Salladhor Saanin kanssa merirosvoiksi. Tyrion joutuu Muurille ja Cerseistä tulee Ilyn Paynen vaimo.
-Pohjoisessa Robb surmaa Theonin taistelussa mutta jää vangiksi, Balonin veli Euron uhraa Robbin hukkuneille jumalille.
-Danaerys murhautti Oberynin kun tämä yritti saada Tywinin hengiltä käskystäni. Petyr Baelish on Danyn Kuningattaren Käsi.
-Naoitoin poikani Quentynin ja Trystanen Catelynille ja Sansalle. Cat jäi kiinni yrityksestään murhata Cersei.
-Brandon on Kuningas Pohjoisessa, ja Roose Bolton on heidän kasvatti-isä ja sijaishallitsija (what could possibly go wrong). Bran tappaa Balonin taistelussa (don't ask).
-...Melisandre murhasi minut. En tiedä miksi se tappoi Doranin. Se oli sillä hetkellä Shireenin sijaishallitsija ja kapinoi edelleen Danya vastaan. Ai niin, Tywin kuoli vanhuuteen ennen kuin sain sitä murhattua.
-Perijättäreni, Arianne, vaihtuu pelihahmokseni. Pikkusormi karkoitetaan Muurille ja Robin/Robert Arryn paljastuu Hitleriksi, joka ryhtyy Laakson yksinvaltiaaksi ja karkoittaa puolet ylimystöstä. Aviomieheni on Robar Royce Laakson toiseksi arvovaltaisimmasta suvusta. (ja Rorgesta on tullut ritari dafuq)
-Aviomieheni oli näemmä tosi huono, koska hahmoni päätti hankkia viisi eri rakastajaa Dornen hovista, mukaanlukien veljeni Quentynin (:I).
-Lopulta Oberynin tytär, Tyene Sand, nousee kapinaan, voittaa sen ja syöksee minut jonkun pikkusaaren kreivittäreksi ryhtyessään itse Dornen prinsessaksi. Hieno peli oli. Minulla jäi kesken suunnitelma murhata Dany.
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

Re: Mitä pelasit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Nenya » 12 Marras 2015, 16:53

Puff. Herätän sinut, ketjukeiju.

Minä pelasin viimeksi kai Soman. Siitä on oikeasti jo viikkoja kai, mutta päätin että voisin kirjoittaa vähän.

Soma on siis Frictional Gamesin, eli tuttavallisemmin sen Amnesia-porukan uusin kauhupeli. Minua kuitenkin kiinnostaa erityisesti pelin ainutlaatuinen tarinankerronta. Frictionalin kauhu on aina rakentunut ympäristön varaan, ja vaikka Soma ei olekaan samanlaista absoluuttista painetta kuin esimerkiksi ensimmäinen Amnesia, se parantaa huomattavasti maailman kehituksen laatua ja tarinankerrontaa verrattuna muihin studion peleihin ja pelimaailmaan yleensäkin.

Soman tarina itsessään ei välttämättä ole ihan maailman paras, vaan tarkoitan juurikin tapaa jolla se on kerrottu. Peleissä tarina on surullisen usein asia, joka on väkisin pultattu pelirungon päälle. Frictionalinkin tuotanto on jokseenkin kärsinyt tavasta jolla tarina tulee esille lähinnä ympäristöstä löytyvien viestien lukemisen kautta, mutta Somassa on nähty erityisesti vaivaa kerronnan ja pelin yhteensulauttamiseen. Sen lisäksi että maailma tuntuu uskottavalta, pelatessa pysyin poikkeuksellisen hyvin tarinan sisällä, unohtaen muutamaa ärsyttävää kohtaa lukuunottamatta pelaavani peliä.

Lisäksi huomautettakoon että Soman kaivelee ihanan kamalasti erinäisiä mieliteemaisia filosofisia pointteja. Vaikka pohdinnat ovatkin tuttuja, niitä harvemmin tökitään näin perusteellisesti missään viihteessä. Pelin ärsyttävimmät asiat ovat kohdat joissa päähenkilö ei tajua jotain konseptia josta aika varmasti kaikki keskivertoperuskoululaiset väittelevät välitunneilla. Mutta se on silti siistiä. Ja kamalaa.

Muutenkin Soma pysyy loistavasti kasassa. Vaikka se ei ehkä edustakaan kehityksen graafista huippua, se näyttää nätiltä ja toimii hyvin. Puzzlejakin oli muutama oikeasti ihan siisti, kaikkien perusjuttujen lisäksi. Kuten moni arvostelija onkin sanonut, hirviäkohtaukset olivat välillä vähän tarpeettoman oloisia ja lievästi ärsyttäviä. Kaikki ympärillä tapahtuva on kuitenkin pahempaa.

Kuitenkin. Oikeasti olin sanomassa vain että tämä on yksi parhaimpia tämän vuosikymmenen peleistä. Pidin.

Nyt olen pelaamassa vähitellen Undertalea, ja sekin näyttää siistiltä. Ehkä kirjoitan siitäkin joskus.
"political correctness has destroyed our humanity"
klaanon-juttujaKuva
Nenya

ViestiKirjoittaja MaKe@nurkka|_.) » 13 Marras 2015, 11:39

Team Fortress 2. Tapoin kaikki.
MaKe@nurkka|_.)
Nakke Nakuttaja Nakke Nakuttaja

ViestiKirjoittaja Kapura » 30 Marras 2017, 23:23

pelaanko minä muitakin pelejä kuin dwarf fortress???? lue viesti niin saat selvää

Hiveswap Act 1 oli yllättävän hyvä maailman kaoottisimmaksi Kickstarter-projektiksi, mikä tässä yhteydessä tarkoittaa, ettei siinä ollut lyhyyttä huomiotta mitään järkyttävästi rikki (tai sitten pahimmat bugit oli Linux-version ilmestymiseen mennessä korjattu). Ensimmäisenä osana neljästä se kärsi omakohtaisesti aika paljon siitä, että vietti paljon aikaa kertoessaan pelaajalle sellaista, jonka Homestuckin lukenut henkilö jo tiesi, mutta enpä tiedä, miltä vaikuttaa siitä mitään tietämättömälle.

Soundtrack oli sekä itsessään ja käytettynä auditiivisen kerronnan työkaluna parempi kuin Undertalessa, mikä on mielipide, josta olen valmis taistelemaan. Toby Fox Sedän melodiat ja James Roach Sedän musiikillinen monipuolisuus ovat aika hyvä yhdistelmä. Suosikkibiisejäni olivat Joey Claire, Extraordinaire, Some Kind of Alien, Rustblood (hähä ehdin dibsata klaanoniin) ja Filthy Nuclear Bunker.

Suosittelen varovasti niille, joita ei haittaa kolmisen tuntia "klikkaa asioita ja lue tekstiä"-pelattavuutta. Pelin jännittävin ominaisuus on ehkäpä se, että lähes kaikkien tavaroiden käyttämiselle lähes kaikkeen on uniikki tekstinpätkä, mikä toisaalta toimii ja toisaalta ei. Melkein kaikilla yhdistelmillä kyllä saa hyvää, hienovaraista lorea tai vistejä, mutta kai sellaisiakin ihmisiä on, joita ahdistaa se, että jotakin voi jäädä huomaamatta? Tarkemman mielipiteen koko teoksen järkevyydestä uskallan antaa vasta sitten, kun juoni pääsee kunnolla käyntiin tulevissa osissa.

Night in the Woods oli... ööh, tosi hyvä? Harvoin näkee peliä, joka käyttää teemojensa viestimisessä niin loistavasti hyväkseen sitä, että on juuri peli; kaikki interaktiivisuus tuntui harkitulta. Saatan koota ajatuksiani virallisempaan muotoon jossain vaiheessa, joten en nyt sano muuta kuin että pelatkaa, jos pidätte narratiivipainotteisista peleistä. Ehkäpä parasta hahmo- ja paikkakuvausta, johon olen pelissä törmännyt (mikä ei välttämättä sano paljon, kun en ihan hirveästi pelaa) – yhtäkkiä onkin nostalginen olo kuolevaan, ennen kaivostoiminnalla itsensä elättäneeseen amerikkalaiseen pikkukaupunkiin.

Muualla netissä väitettiin, että pelin henkilökohtainen iskevyys riippuu paljolti siitä, kuinka itselle läheisiä/tuttuja teemat ja hahmot sattuvat olemaan, ja ööh... osittain totta? Ainakin geerg-juoni oli se, josta ensimmäisenä tuli minulle "ei saatana tämä on hyvä peli"-fiilis, mutta myös päähenkilön hahmokaari ja paikkakuvaus tuntuivat lopulta tosi uskottavilta. Ehkä sitä pitää muuttaa kuolevaan, ennen kaivostoiminnalla itsensä elättäneeseen amerikkalaiseen pikkukaupunkiin pystyäkseen nauttimaan täydellisesti pelistä Night in the Woods, mutta onko se sen arvoista??? EHKÄ???

Lisäksi, hyvä soundtrack. Dibsaan Klaanoniin Titlen, toinen suosikkini Weird Autumn.

Lisäksi olen pelannut miitä [b]lukion ohjelmointikurssin loppuprojekteja[b], jotka sattuivat olemaan pelejä, ja ne olivat oikein hyviä demonstroimaan, että luoja ymmärtää yhden lukiokurssin verran Pythonia. Jännittävin oli ehkä klooni ärsyttävistä hyppele-ylöspäin-ikuisesti-spawnaavilla-alustoilla-mobiilipeleistä, jossa oli se twist, että kuoli myös, jos meni ruudun yläreunan yli (kamera ei seurannut pelaajaa vaan meni ylöspäin vakiovauhtia). Johti kosketuksesta häviävien alustojen kanssa toisinaan mahdottomiin tilanteisiin, mutta oli ainakin ideana mielenkiintoinen.

Olen varmaan pelannut lähiaikoina muitakin pelejä, koska Shitgensteinin mukaan "peli" on hassu ja ongelmallinen käsite, mutta saa jäädä tältä erää tähän.
tumblr | twitter | ??????
moi oon alexandar stubbp
äänestä edus kunta valleisa pls
Kapura

Paluu Kulttuuri