Paluu Kulttuuri

Bio-Klaanin lukupiiri

Bio-Klaanin lukupiiri

ViestiKirjoittaja Snowie » 03 Joulu 2017, 19:12

Hei kaikki klaanilaiset!

Meillä on ollut puhetta oman lukupiirin aloittamisesta! Joten... tässä se nyt on. Lukupiiri! Hihei!

Vaan sitten käytännön asioihin. Perusjutut lienevät selviä, (luetaan kirjaa, keskustellaan siitä yhdessä, sitten luetaan lisää kirjaa, ja sitten keskustellaan lisää) mutta yksityiskohdat ovat auki. Tässä ketjussa voisi nyt keskustella siitä, miten tahdomme päättää kulloisenkin luettavan kirjan. Itse suosisin äänestystä, ja huumorin nimissä vieläpä äänestämistä anonyymisti esitetyistä vaihtoehdoista. Mutta ymmärrän myös, jos se tuntuu turhalta kikkailulta.

Toinen keskusteltava aihe voisi olla se, missä muodossa tulevat kirjakeskustelumme tapahtuvat. Ensivaikutelmat foorumille, sitten vapaa sana puhelussa? Toisin päin? Vain puhelu? Itse ehdottaisin jonkinlaista hybridiä, varmaankin. Silloin ei harmittaisi niin paljon, jos ei pääse aina paikalle. Lisäksi ehdottaisin, että keskusteluhetkiä pidettäisiin myös kirjan keskellä, ei vain koko opuksen lukemisen jälkeen. Sellaiset snapshot-fiilikset saattaisivat olla kiinnostavia, plus tekosyy lisälätinälle, jee!

Vaan mitä mieltä te olette? Sana vapaa.
Kuva
Snowie

Re: Bio-Klaanin lukupiiri

ViestiKirjoittaja Keetongu » 03 Joulu 2017, 19:16

Hyvä alustus. Anonyymius olisi kiinnostavaa. Ja minusta ehdottomasti pätkissä - silleen vaikka kolmisen välikertaa, johon menessä kaikki lukevat samaan kohtaan, mieluummin just tasan. Riippuu tietenkin teoksen paksuudesta.
Keetongu

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 03 Joulu 2017, 19:28

Mitä mieltä olette lukutahdista? Hitaimman ehdoillahan täytyy mennä, mutta toisaalta jos on liikaa aikaa, käy helposti niin, että lukutoukat ahmivat luettavat pätkät tosi nopeaan ja unohtavat kaiken. En kyllä usko, että lukunopeutemme olisi niin erilaisia. (paitsi Kepellä, mutta se onkin robotti tässä jutussa) Kuinka pitkään ylipäätään teillä menee minkäkin pituisten kirjojen lukemineen? Millainen olisi miellyttävää?
Itselle sellainen mukavan rento tahti olisi 300-sivuinen kirja viikossa. Onko teistä liian ahdas aikajana tällaiseen? Liian pitkä? Sopiva?
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

ViestiKirjoittaja Kapura » 03 Joulu 2017, 20:04

Lukutahti: Kuulun varmaan itsekin nopeampien joukkoon (jo sillä, että luen työmatkat, menee yli Matoron ehdotuksen), mutta voin tietenkin joustaa.

Välikerrat: Ehdottomasti. Teoksen ehdottaja voinee määrätä leikkauskohdat, koska riippuu aika paljon pituudesta ja rakenteesta, minkälaiset ovat järkeviä.

Kommunikaatiokanavat: Lienen itse mukana buheluissa aika harvoin ja silloinkin todennäköisesti kuuntelumielellä, mutta ehkä jokainen valitkoon itse, mihin tunkee kommenttinsa? Toisaalta foorumi voi olla ihan hyvä tapa esim. kirjoittaa ylös IRL-keskusteluissa muodostuneita ajatuksia.

Äänestykset: Minulle käy mikä systeemi tahansa – miksei vaikka sellainenkin, että vain valitsemme luettavan kirjan vuorotellen. Lähinnä arveluttaa, tulisivatko äänestyksissä valituksi koskaan enemmistölle tuntemattomat marginaaliteokset (vai pitäisikö ryhtyä googlettamaan, mitä vidduja ne ovat). Anonyymiydestä en osaa esittää mielipidettä, ja valintamenetelmää voitaneen joka tapauksessa vaihtaa, jos jonkinlaisia ongelmia tulee.
tumblr | twitter | ??????
moi oon alexandar stubbp
äänestä edus kunta valleisa pls
Kapura

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 03 Joulu 2017, 20:47

Kapura kirjoitti:Välikerrat: Ehdottomasti. Teoksen ehdottaja voinee määrätä leikkauskohdat, koska riippuu aika paljon pituudesta ja rakenteesta, minkälaiset ovat järkeviä.

TIetty se toimii vain, jos ehdottaja on lukenut teoksen etukäteen. Enpä kyllä usko, että niillä katkontakohdilla olisi paljoa väliä. Vilkaistaan tyyliin kappaleluetteloa ja päätetään sieltä 1-3 katkaisukohtaa.

Muuten, yksi juttu vielä: kirjojen saatavuus. Ihan vain mielessä pidettäväksi, että teoksia ehdottaessa kannattaisi varmaan vilkuilla, saako kyseistä opusta yleisesti meidän kirjastoista. Että se rajaa vähän kirjoja pois.
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

ViestiKirjoittaja Kerosiinipelle » 04 Joulu 2017, 09:59

Yksi ratkaisu tuohon katkaisukohtaan kirjassa ilman sisällysluetteloa voisi olla esimerkiksi sellainen, että sovitaan alkuun, että luemme kirjan kolmessa osassa. Sitten nopein lukija voisi arvioida hyvältä tuntuvan katkaisukohdan noin kolmanneksen jälkeen ja raportoida sen tänne.

Tuo 300-sivuinen viikossa on ainakin itselleni liikaa, realistisempi ehkä 200 viikossa.

Kannatan myös Kapuran ajatusta siitä, että kirja valittaisiin vuorotellen. Luulen, että kaikilla meistä on sen verran hyvä kirjallisuusmaku ja ymmärrys muidenkin mieltymyksistä, että saamme kaikille sopivia kirjoja ilman äänestystäkin, ja olisi kiva jos kaikki saisivat vuorollaan päättää.
Kerosiinipelle
Technodiktator Technodiktator

Paluu Kulttuuri