Paluu Yleinen keskustelu

36 päivän kinohaaste - Kinoa perseeseen ja ulos planeetalta

36 päivän kinohaaste - Kinoa perseeseen ja ulos planeetalta

ViestiKirjoittaja Killjoy » 10 Helmi 2015, 23:46

Ja sieltä se tulee, väistämätön elokuvahaaste, joka toisin kuin pikkuveljensä viisuhaaste, on väännetty Skypeporukan käsissä. Jälleen kerran, on aika muistuttaa, että tämä ei ole niin vakavaa, etteikö näihin päiviin saisi soveltaa vähän enemmänkin. Moniin tulee varmasti samoja. Ei haittaa. Stoorit tässä ovat tärkeimpiä.

Let's go:

Päivä 01 - Hiljattain mieleenjäänyt elokuva
Päivä 02 - Tärkeä elokuva lapsuudestasi
Päivä 03 - Ensimmäinen elokuva, jonka näit elokuvateatterissa
Päivä 04 - Ensimmäinen fyysinen julkaisu, jonka ostit
Päivä 05 - Suosikkikauhuelokuvasi
Päivä 06 - Suosikkiscifielokuvasi
Päivä 07 - Suosikkifantasiaelokuvasi
Päivä 08 - Suosikkitoimintaelokuvasi
Päivä 09 - Suosikkianimaatioelokuvasi
Päivä 10 - Suosikkidokumenttielokuvasi
Päivä 11 - Suosikkijännärisi
Päivä 12 - Suosikkimusikaalisi
Päivä 13 - Paras kotimainen elokuva
Päivä 14 - Paras ulkomainen elokuva
Päivä 15 - Paras lyhytelokuva
Päivä 16 - Paras indie-elokuva
Päivä 17 - Paras elokuva vuodelta 2014
Päivä 18 - Hauskin elokuva
Päivä 19 - Koskettavin elokuva
Päivä 20 - Ahdistavin elokuva
Päivä 21 - Pelottavin elokuva
Päivä 22 - Paras tyhmä elokuva (Tai tyhmin paras elokuva)
Päivä 23 - Paras soundtrack
Päivä 24 - Paras Score
Päivä 25 - Paras säveltäjä
Päivä 26 - Suosikkinäyttelijäsi (Mies)
Päivä 27 - Suosikkinäyttelijäsi (Nainen)
Päivä 28 - Ironisesti paras elokuva
Päivä 29 - Visuaalisesti kaunein elokuva
Päivä 30 - Elokuva, jonka osaat ulkoa (Valon Naamio)
Päivä 31 - Suurin pettymys
Päivä 32 - Positiivisin yllätys
Päivä 33 - Huonoin elokuva
Päivä 34 - Elokuva suosikkiohjaajaltasi
Päivä 35 - Suosikkielokuvasi
Päivä 36 - Kekkonen
Killjoy
Technodiktator Technodiktator

Re: 36 päivän kinohaaste - Kinostaa koska olemme homoita

ViestiKirjoittaja MaKe@nurkka|_.) » 11 Helmi 2015, 18:28

Kuva
MaKe@nurkka|_.)
Nakke Nakuttaja Nakke Nakuttaja

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 12 Helmi 2015, 07:48

Päivä 01 - Hiljattain mieleen jäänyt elokuva

Jaa-a.

"Hiljattain" on vähän hankala termi. Kai se tarkoittaa niitä elokuvia, jotka olen viime aikoina katsonut. On vähän sellainen ongelma, että viimeisimmät elokuvat, jotka olen katsonut, ovat Kill Bill, Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Gone Girl, Fight Club ja Edge of Tomorrow. Ja nämä siis kuukauden sisään. Joo, pienimuotoinen Klaanin kulttileffoihin ja -ohjaajiin tutustuminen käynnissä.

Nuo kaikki ovat jääneet aika tehokkaasti mieleen (mistäköhän voisi johtua), mutta kai minä vastaan, että Kill Bill. Ihan vain, koska se on noista viimeisin, eli kai se, jonka "hiljattain" näin.
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

ViestiKirjoittaja Guardian » 12 Helmi 2015, 14:29

Oscar-ehdokkuuksia aika innolla rohminut Birdman oli viimeisin elokuvateatterikokemukseni, ja tykkäsin kovin. Unohdin jostain syystä näemmä kommentoida tätä siinä toisessa elokuvaketjussa. Leffa oli sillä tapaa vinoa mustaa komediaa ja neljännen seinän täyttä murskaamista, että viihdyin joka sekunti vaikka en välttämättä kaikkea ymmärtänytkään. Tämä oli myös pitkästä aikaa sellainen elokuvakokemus, josta tietää että se aukeaa paremmin vasta toisella tiirailulla.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Dr.U » 12 Helmi 2015, 16:18

No siis erehdyin viikonloppuna katsomaan Jupiter Ascending eli Nousevan Jupiterin. Se jäi kyllä mieleen sillä, etten ole yhtä tyhmäjuonista elokuvaa tainnut nähdä missään. Siinä oli aivan liikaa toisistaan irrallista settiä ja juoni jonka yhden osan Michael Bay teki paremmin The Island-pätkässä. Jupiter Ascending yritti olla enemmän kuin se oli. Oli palkkionmetsästäjiä, salaliittoja, perheriitoja, uudestisyntymisiä, alieneita, THE CHOSEN one, turrijäbä, lentosaappaat ja Sean Bean. Oli kuin käsikirjoittajat olisivat olleet joko pilvessä, keksineet kohtaukset lennossa tai se olisi ollut vain tehostekokeilu ja juoni olisi keksitty vasta viime kesänä kun sen piti tulla ulos.
"Come on Ace! We have a work to do!"
Dr.U

ViestiKirjoittaja Killjoy » 13 Helmi 2015, 03:33

Doug Limanin Edge of Tomorrow oli siitä jännittävä tapaus, että se ei teattereihin tullessaan kiinnostanut minua pätkääkään. Tom Cruise ei koskaan ole oikein innostanut, eikä trailerin perusteella ideakaan vaikuttanut kovinkaan omaperäiseltä. Mielipiteeni näistä kahdesta seikasta ei oikeastaan ole muuttunut, mutta elokuva kyllä silti yllätti positiivisesti, nyt kun sitä olen noin kuukauden makustellut.

Vaikka tarinaa ei ehkä pidä ajatella ihan liikaa, on elokuva kaikesta huolimatta laadukas. Nimenomaan laadukas. Emily Blunt on loistava ja tarina on pääosin kutkuttava. Ajatukset ja ideat kohtausten taustalla on toteutettu erinomaisesti. Elokuva ei ärsytä, ei aiheuta myötähäpeää typerillä rakkaustarinoilla. Se on visuaalisesti riittävän siisti (vaikkakin ehkä vähän tylsän värinen) ja musiikit ovat keskinkertaista paremmat. Vaikken mitään ihmeellisiä meriittejä pätkälle ala antamaan, on silti mukavaa nähdä hyvin toteutettu ja yhtenäinen originaali scifituotos, joka ei kaadu omiin kliseisiinsä.
Killjoy

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 13 Helmi 2015, 07:29

Atlantis - Kadonnut kaupunki vuodelta 2001.

Se oli silloin 14 vuotta sitten ilmestyessään ensikosketukseni höttöön, jossa sekoittui scifiä, fantasiaa ja historiallista tarinaa. Ja minä hitto vie pidin siitä. Atlantiksessa oli syvyyttä (no pun intended), jollaiseen en ollut ennen törmännyt - sillä oli (kuusivuotiaan Matoron näkökulmasta) laaja worldbuilding, hieno hahmokaarti johon nähtiin oikeasti vaivaa, kutkuttava juoni ja sellaista tiettyä seikkailun jännitystä.

Se oli ehkä kuumottavimpia elokuvia joita olin silloin nähnyt. En väitä muistavani sen juonesta enää juurikaan, mutta mieleenpainuvia kohtauksia riittää - valtava merihirviö, ne saatanalliset hirviöhyönteiset, lopun petos - ensimmäiset unet, jotka muistan, olivat niistä. Ja ne olivat tosiaan ihan hemmetin kuumottavia.

Lisäksi, se tiimin räjähdysekspertti on minulle aina ihmis-Bladis.

(Huomasin juuri, että Whedon oli näköjään yksi leffan alkuperäisistä käsikirjoittajista... kuinka syvälle sen miehen lonkerot ulottuvat?)
Matoro TBS

ViestiKirjoittaja Dr.U » 13 Helmi 2015, 21:12

02 Tärkeä elokuva lapsuudestasi

Bug's Life - Ötökän elämää 1998 vuodelta.

Ensimmäinen elokuva mitä fanitin ja mistä tehtyjä leluja halusin. Pidin ötököistä valtavasti ja katsoin tuon elokuvan vaikka kuinka monta kertaa. Mummo teki minulle Ötökän elämää joulukalenterin, josta sain figuureita ja leipoi minulle Ötökän elämää piparkakkutalon. Ötökän elämää oli jännittävät ja todella kuumottava elokuva lintuineen, Hoppereineen ja muine juttuineen ja se oli todella siistin näköinen silloisella teknologialla tehtynä. Pitäisi katsoa se joskus uudelleen ja ostaa fyysisenä DVDnä. Lisäksi siinä oli hyvä lyhytanimaatio Garyn peli.
"Come on Ace! We have a work to do!"
Dr.U

ViestiKirjoittaja Guardian » 14 Helmi 2015, 15:19

Tässä täytyy olla todella epäyllättävä ja vastata Toy Story.

Video tuli kulutettua varmaan kahdesti loppuun koko lapsuuteni aikana, ja muistan sen varmaan edelleen repliikki kerrallaan. Myönnän ehkä, että Toy Story 3 on trilogian objektiivisesti paras, mutta ykkösosa käytännössä on lapsuuteni ja loistava avaus Pixarin melko upealle elokuvahistorialle.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 14 Helmi 2015, 17:28

Silta Salaiseen Maahan käytiin katsomassa koulun kanssa joskus nelosluokalla.

Ei se silloin muksuna niin kiehtova ollut, mutta näin jälkikäteen ajateltuna se on aika mielenkiintoinen käsittely kuvitelluille maailmoille ja imaginääritodellisuuksille. Erityisesti on jäänyt mieleen ne nimettömän, kasvottomat olennot, jotka salaisessa maassa lapsia jahtasivat, sekä etenkin se elokuvan loppupuolen takaa-ajo. Siinä oli silloin aika intensiivistä uhan tuntua.
Matoro TBS

ViestiKirjoittaja Killjoy » 16 Helmi 2015, 12:03

Leijonakuningas on yhä tänäkin päivänä äänimaailmoiltaan ja tunnelmaltaan yksi kaikkien aikojen majesteettisimpia elokuvia. Elokuvan ensimmäiset viisi minuuttia luovat yhä kylmääkin kylmepiä väreitä. Vaikka lapsuuden hohto elokuvaan on ehkä hieman hiipunut, ei kunnioitukseni elokuvaa kohtaan ole laskenut tippaakaan. Tämä elokuva on minun Disneyni.

Leijonakuningas oli aika varmasti minun ensimmäinen "suosikkielokuvani". Minä olin sitä kohtaan suorastaan fanaattinen. Yli vuoden ajan, ikävuosina 4-5, olen aika varma, että aloitin jokaisen päiväni katsomalla sen. Satoja ja taas satoja katsontakertoja. Olen myös aika varma, että tulevaisuudessa siintävä "Elokuva, jonka osaat ulkoa" -sopisi myös Leijonakuninkaalle. Joskin lapsuuden superfanittaminen aiheutti sen, että en oikein osaa laittaa tätä pyörimään enää tällä iällä. Jotkut asiat saavat jäädä lapsuuden hyviin muistoihin. Olkoon Leijonakuningas yksi niistä.
Killjoy

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 16 Helmi 2015, 12:18

Päivä 04 - Ensimmäinen fyysinen julkaisu, jonka ostit

"Kirjuri, kiertoajelullako? No katsotaan sitten niitä putouksia hieman tarkemmin!"

Valon Naamio -VHS. Ah, voi sitä surutonta nuoruusaikaa. Se oli silloin joskus lapsena ihan pirun hieno elokuva (nykyään sitä voi katsoa vain ironisesti, kiitti vaan Make). Tuo VHS oli varmaan se asia, joka sinetöi Klaaniin johtaneen Bionicle-fanituksen tieni. Näytti, että Bionicle on jotain aivan erityistä ja suurempaa kuin kaikki mahdolliset Action Manit ja Hotwheels-autot, joita samaan aikaan ikäluokalleni tuputettiin.
Matoro TBS

ViestiKirjoittaja Guardian » 16 Helmi 2015, 17:12

Hämmentävän Disneyllä linjalla jatkaen laitan tähän Mulanin (1998). Jos minut on raahattu teattereihin sitä ennen, minkäänlaisia muistikuvia kokemuksesta ei ole.

Muistikuvat itse elokuvastakin ovat vähintään hämärät, ja päällimmäisimpänä mieleeni siitä jäivät laulut. Kun tajuaa, kuinka helposti näinkin määrittelevän elämänkokemuksen on voinut vain pyyhkiä pois aivoistaan, ei kyllä yhtään ihmetytä, miten sitä lapsena jaksoi katsoa samat elokuvat kirjaimellisesti joka päivä läpi.
Koska niistä ei oikeasti muistanut silloin käytännössä mitään. Kun tätä alkaa tarkemmin miettimään, herää pelottavampi, perimmäisempi kysymys:

Kuinka helvetin monta kertaa se Valon naamio piti katsoa että sen oppi ulkoa???
Guardian
hevosia hevosia

Re: 36 päivän kinohaaste - Ota chillisti, kinota villisti

ViestiKirjoittaja Keetongu » 16 Helmi 2015, 21:58

Päevä 01 - Hiljattain mieleenjäänyt elokuva

Minä en ole katsonut näkemättömiä elokuvia varmaan neljään kuukauteen, mutta eipä se haittaa!

Viime aikoina olen funtsinut aika paljon Pussikaljaelokuvaa, joka on myös lempparini suomalaisista elokuvista. Luin hiljattain myös Rimmisen alkuperäiskirjan.

Mitä tässä elokuvassa mietityttää? Se on jotenkin tosi aito. Kertaakaan ei hämää, että ei ole oikeaa elämää, vaikka meno aika absurdiksi yltyykin. Kirjasta on paljon mietintöä jäänyt elokuvan ulkopuolelle, joten tavallaan teoksen ovat hyvin erilaisia. Kumpikin kuitenkin onnistuvat mainiosti. Osittain elokuvassa auttaa se, että pääkolmikon näyttelijöitä (ehkäpä kaimaani Milonoffia lukuunottamatta) ei näe oikeastaan missään koskaan, niin heitä ei yhdistä näyttelemiseen.

Sitten on ne suuret kysymyksen, eli miten linnunpelätti eroaa linnunpelättimestä ja onko linnunpelätintin ranskaa ja tarkoittaa linnunpelätinttiä?
Keetongu

Re: 36 päivän kinohaaste - Ota chillisti, kinota villisti

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 17 Helmi 2015, 07:31

Päivä 05 - Suosikkikauhuelokuvasi

Jaa-a. Suoraan sanottuna en ole katsonut varmaan ainuttakaan ihan oikeaa kauhuelokuvaa koskaan. Tai ainakaan mitään sellaista, mistä olisin pitänyt.

Skip.
Matoro TBS

ViestiKirjoittaja Killjoy » 17 Helmi 2015, 14:36

Disneylinja jatkuu, joskaan tällä kertaa ei ole kyseessä mikään ihan hirveä klassikko. Vuosi oli 1998 ja minun tätini päätti, että nyt on pojan aika päästä ihmettelemään elokuvateatterien meininkiä. Silloin pyöri ruudulla Robin WIlliams, elokuvassa Flubber - Maailman Mahtavin Mönjä.

Tämä on nyt vähän niitä tapauksia, joita en ole uskaltanut koskaan katsoa uudestaan, koska tiedän, että se olisi luultavasti puhdasta kärsimystä. Haluan pitää sen vähän nostalgian, mitä minulla tätä pätkää kohtaan on.
Killjoy

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu