Paluu Yleinen keskustelu

31 päivän viisuhaaste II - The Sequel

Re: 31 päivän viisuhaaste II - The Sequel

ViestiKirjoittaja Manfred » 31 Tammi 2015, 19:32

Päivä 25 - Kappale joka saa sinut nauramaan
Christophe Héral & Billy Martin - Big Mamma's Lullaby

Hymyilyttää vähintäänkin, kun kuulen tämän. Se on sinänsä hyvä asia, koska kyseinen viisu sattuu olemaan soittoääneni (mikä tosin aiheuttaa kyllästymisen tietyn pisteen jälkeen, mutta uhrauksia on tehtävä).
Kuva
Manfred
Technodiktator Technodiktator

ViestiKirjoittaja Guardian » 01 Helmi 2015, 23:05

Päivä 24 - Kappale jonka haluaisit soitettavan hautajaisissasi

JФКЦ MДSЗИTЦЙЦT SLДДVI - SЦКЗLLЦS DЭPЯЗSSIФФИ

On pimeä.

Myös kylmä.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Keetongu » 01 Helmi 2015, 23:05

Päivä 14 - Kappale josta kukaan ei uskoisi sinun pitävän

En ole koskaan ollut erityiset hiphop-henkinen ihminen, mutta ala-asteella kovemmin kuluttamaan Giant Robotin debyyttialbumiin Crushing you with styleen palaan aina välillä. Tässä on yksi lätyn paremmista ja hiphop-viboisemmista kappaleista, Urban International. Rumpu- ja bassokuviot ovat perin mukavia, ja tekstissäkin on asiaa.
Keetongu

ViestiKirjoittaja Killjoy » 01 Helmi 2015, 23:10

Päivä 21 - Kappale jota kuuntelet kun olet iloinen

On kyllä taas vähän hölmön ympäripyöreä aihe. Onneksi puolet minun musiikkikirjastostani ovat jonkinlaisia "tanssijalkaa vipattaa" -viisuja. Näistä kenties hilpeimpiin kuuluu ehdottomasti Kongoksen Come With Me Now. Nuff' said.

Päivä 22 - Kappale jota kuuntelet kun olet surullinen

Tämäkin menee nyt siinä mielessä vähän sivu suun, meinaan eivät minun musiikkivalintani ihan hirveästi muutu mielentilan mukana. Joten huijaan hieman ja laitan viisun, joka itsessään huokuu surullisuutta, eli The Heavy ja Short Change Hero. Tämä menee nyt siihen kategoriaan, missä lyriikat nousevat jopa minulla melodian edelle. Tämän piti muuten lähteä Musta Käsi kakkosessa soimaan siinä kohdassa, kun Joy jää yksin ulos sateeseen Xenin häivyttyä takaisin kompleksiin. Meillä piti olla montaasi. Mutta ehkä sitten ensi kerralla.
Killjoy

ViestiKirjoittaja Manfred » 02 Helmi 2015, 12:37

Päivä 26 - Kappale jonka osaat soittaa jollain instrumentilla
The White Stripes - Seven Nation Army

Minä soitin tämän biisin rummuilla jossain älyasteen juhlassa. Voi luoja. No, eipä se vaikea ollut. Veikkaisin, että menisi helposti myös bassolla, koska... noh, tuossa on tasan yksi riffi, joka toistuu koko biisin ajan. Kertsissä vähän vaihtelua, pari säveltä lisää samaan hiton riffiin.
Kuva
Manfred

ViestiKirjoittaja Killjoy » 09 Helmi 2015, 22:37

Päivä 23 - Kappale jonka haluat soitettavan häissäsi

Potentiaaliselta vaimokkeelta täysin lupaa pyytämättä tulen astumaan häihini kera AC/DC:n. Jos järjestelyt menevät nappiin, sisääntuloon sisältyy myös pyrotekniikkaa ja ehkä myös tanssiryhmä.

Päivä 24 - Kappale jonka haluaisit soitettavan hautajaisissasi

Ihan vain viimeisenä henkilökohtaisena keskisormena kaikille niille urpoille, jotka minun kylmää kalloani tulevat ihmettelemään, niin jätän hautajaisvieraille korvasyövän soittamalla näille Lauri Tähkän Kylkeen Kyhnytä. Oppiivatpahan tavoille saatana.
Killjoy

ViestiKirjoittaja Guardian » 09 Helmi 2015, 22:49

HUH!

HAH!!!

HUH!!!

HAH!!!!

Minä en ole koskaan pystynyt ottamaan tätä bändiä vakavissani.
Mutta rokkaavathan ne AIVAN HELVETISTI!!!

HUH!
HAH!
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Keetongu » 09 Helmi 2015, 22:54

Päivä 15 - Kappale joka kuvaa sinua

Ajattelin tähän kaikenlaisia hienoja ja dramaattisia lyriikoita, mutta en ole loppupeleissä kovin dramaattinen ihminen. Vai olenko? Ehen.

Sopivan maanläheinen kappale on Eläkeläisten Eric Clapton -coveri Kuusessa Hevon. Minä en ole muuttanut koskaan. Lähimmälle bussipysäkille on puolitoista kilometriä, lähimmälle asfaltille kilometri, ja useimmat naapurit ovat jollain tavallan omituisia, mutta silti ne tuntee.

Kaupungista en pidä. Liikaa ääntä, ja jumaliste, epäluonnollisen valoisaa yöllä - talvellakin oranssi hohde valaisee lumet talojen välistä. Täällä taas ei tarvitse pistää talon ovea lukkoon yöllä. Sonta haisee keväisin, mutta ei se nyt pitkän päälle haittaa.

Samalta Werbung, Baby! albumilta olisi sopinut myös kappale Tervetuloa Mehtään (alkuperäisen osaatte arvata), mutta tämän rauhallisempi äänimailma sopii varmaankin luonteeseeni paremmin. Vaa kuka minä olen itse sanomaan?

Päivä 16 - Kappale josta pidit ennen, muttet pidä enää

Tämä ei oikeastaan pidä täysin paikkaansa. Kyse ei ole siitä, etten pitäisi tästä biisistä, enemmänkin siitä, että en arvosta sitä levyn, saati yhtyeen tuotantoon suhteutettuna enää kovinkaan paljon. Kyseessä on YUP:n Pohjoinen Zen.

Tämä levy, Lauluja Metsästä, oli ensimmäinen YUP:n albumi, johon tutustuin. Samalla sain tosin myös viimeiseksi jääneen ja muista huomattavasti poikkeavan Vapauden kaupungit-lätyn, mutta metsän laulut omaksuin nopeammin. Kävi perinteisesti: Helpot ja yksinkertaiset kappaleet omaksui nopeasti, kun ensimmäisillä kuuntelukerroilla monimutkaiset eivät auenneet.

Pohjoinen Zen on juuri tälläinen. Kertosäe rullaa nopeasti, mutta mitään hauskoja manooverejä soitannollisesti kappaleessa ei ole. Lauluja Metsästä on selvästi YUP:n pop-painotteisempi levyjä, eikä se minusta ole oikein hyvä suunta. Tavallaan tämä osui aallonpohjaan, jossa kappaleet olivat usein vielä noin 5-minuuttisia, mutta Toppatakkeja ja Toledon Terästä -, Homo Sapiens -, ja Yövieraat-levyjen proge-henkisyys oli pitkälti kadonnut. Myöhemmin mielenkiintoisuus parani Keppijumppaa-levyn merkeissä. On sanottava, että näiden kummallisempien levyjen sisäistämiseen meni kauemmin aikaa kuin Pohjoisen Zenin, mutta ainakin ne ovat pitäneet pintansa kovemmin.

Tästä biisistä kertoo myös jotain se, että yhtyekin mainitsi siitä tulleen liian pitkän.

Päivä 17 - Kappale jonka kuulet useasti radiosta

Metallica - Wherever I May Roam tulee Radio Rockilta varmaan päivittäin. JA MINÄ EN EDES KUUNTELE ROCKIA MUUTEN KUIN AJAESSANI TYÖPAIKAN AUTOILLA.

Kyse on varmaan lyhennetystä radio edististä.

Tämä on pahempi kuin AC/DC:n Thunderstruck.

Ei tämä nyt varsinaisesti huono kappale ole. Kyllähän Metallica osaa soittaa, mutta vingutuskitarasoolot ei oikein iske. Minä olen vain enemmän brittihevin ystävä. Rock mainostaa soittavansa monipuolista rock-musiikkia, mutta ei se kyllä sitä ole.

Päivä 18 - Kappale jonka toivoisit kuulevasi radiosta

Tähän järkevä selitys.

Kappale on M.A.Nummisen ensimmäisen LP:n 24 sekuntia kestävä kappale Iltaisin lasten nukkuessa. Mitään järkeähän tässä ei ole, mutta kappaleen tarkoituksessa on. 60-luvulla M.A järkeili, että koska Yleisradion ohjelmien väliin tulee kuitenkin taukoja, niissä voisi soittaa lyhyitä, alle puolen minuutin kappaleita. Toinen oli tämä, toinen hieman pidempi Sinä Olet Oleva Hevonen.

Yleisradio ei lämmennyt idealle. Tämäkin biisi tosin uudelleenäänitettiin myöhemmin sähkökitaroin.
Keetongu

ViestiKirjoittaja Manfred » 10 Helmi 2015, 17:51

Päivä 27 - Kappale jonka toivoisit osaavasi soittaa
Frank Klepacki - Sonic Pain

Ensinnäkin olisi kiva osata soittaa kitaraa. Sitten, kun osaisi soittaa kitaraa, olisi kiva osata soittaa tämä biisi.
Kuva
Manfred

ViestiKirjoittaja Guardian » 10 Helmi 2015, 23:17

En ole rehellisesti soittanut kitaraa varmaan aktiivisesti kolmeen tai neljään vuoteen. Olen varmasti aivan naurettavan ruosteessa, joten sitten kun vääjäämättä alatte parin vuoden sisään kasailla suurta ja mahtavaa Klaanibändiä, älkää mielellään tulko koputtelemaan olkapäätäni.
Paitsi jos soitamme avantgardea tai punkia. Taidot ovat vain hidaste kun visio on tarpeeksi vahva.

Villeimpään kitaraintoiluaikaani opettelin kuitenkin aika aktiivisesti. En oikein koskaan saanut säestyksestä ja soinnuista kiinni, joten keskityin lähinnä melodioiden soitteluun. Toisille se geneerinen ensimmäinen opittu kitaramelodia on Smoke on the Water tai Iron Man.

Minä nappaan vieläkin välillä isäukon akustisen ja soitan King Dedede themen.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Keetongu » 10 Helmi 2015, 23:20

Päivä 19 - Kappale suosikkialbumiltasi

Tämän vastaus on muodostunut puolentoista vuoden kyseisen levyn erittäin aktiivisen kuuntelemisen perusteena.

Lempilevyni on YUP:n kolmas pitkäsoitto ja ensimmäinen suora CD-albumi Toppatakkeja ja Toledon Terästä, ja tässä sen 6. kappale, nimikkobiisi.

TT&TT on levynä eteenkin kokonaisuus. Kyseessä on konseptialbumi, progehurmeinen salapoliisitarina pahasta perheestä, jonka tehdas tunkee kuolleiden kaljupäiden hiuksia toppatakkeihin ja patjoihin, sekä laulavasta sekavasta salapoliisista Henri Blavatskysta, joka yrittää selvittää rikosta ja saada yhteyden rakastamaansa tyttöön. Mutta koska kyseessä on proge, aika huomattava osa levystä on täysin käsittämätöntä.

Tämä kappale ei ole levyn paras, mutta se tiivistää sen parhaiten. Mukana on mehevä riffi, monimutkaiset soittokuviot, ihmeellisiä perkussioita ja alati vaihtuva rytmitys; kertosäettä ei oikeastaan ole. Tarinallisesti tämä iskee levyn draaman kaaren huippukohtaan: Puukkoa teidänkin toppatakkeihin!

Hauskana faktana introssa Granito-kuoro käy laulamassa kuusi sanaa. Aika ihmeellistä, kun levy tehtiin pienelle savonlinnalaiselle Elmerecords-levy-yhtiölle ja bändin jäsenet olivat jotan vähän yli parikymppisiä.
Keetongu

ViestiKirjoittaja Killjoy » 11 Helmi 2015, 00:02

Kylläpä oli vaikea. Onneksi on kansio "Various Artists", jonka sisältä löytyy kaikki outo paska. Ei tämäkään minua suoranaisesti nauramaan saa, mutta virne tämän soidessa saa Jim Carreynkin puntit tutisemaan. Ooooooh yeah!!

Cranberriesin Zombie oli käytännössä se viisu, josta minun rumpalinurani alkoi. Se oli myös biisi, jota tajusin kaikesta huolimatta olla soittamatta liikaa. Yhä tänäkin päivänä tämä vie fiilikset aina yläasteelle ja niihin ehkä vähän mukavampiin hetkiin siellä. Rumputuntien hallitsematon, mutta lahjakas kaaos oli aina viikon kohokohtia ja parasta oli, kun tämän pääsi konserton lopuksi kannuttamaan.
Killjoy

ViestiKirjoittaja Manfred » 15 Helmi 2015, 23:47

Päivä 28 - Kappale joka saa sinut tuntemaan syylliseltä
Yousei Teikoku - Kuusou Mesorogiwi

En keksinyt mitään muuta syytä assosioida syyllisyydentunnetta biisiin kuin sen, että kuuntelen tätä biisiä ja koko albumia, vaikken ole ostanut sitä. Hyi minua. Yhtye ansaitsisi, että ostan.
Kuva
Manfred

ViestiKirjoittaja Guardian » 16 Helmi 2015, 17:45

Päivä 27 - Kappale jonka toivoisit osaavasi soittaa

Tähän kyllä nyt menisi mikä tahansa kitarakappale, mutta jos jotain olen tässä 22 elinvuoden aikana oppinut, niin sen että ei pitäisi surkutella siitä, mitä ei osaa, vaan sitä, että ei ole opettelemassa sitä nyt.

Laitetaan tähän nyt sitten vaikka Porcupine Tree - Last Chance to Evacuate Planet Earth Before It's Recycled.

STEVEN WILSON -LASKURI: 4

Aloitetaan nyt tällä. En minä mitään Dragonforcea alkuun halua opetella. Tämä ei ole hirveän vaikea kitarakappale, mutta minä rakastan tämän soundia. Lopulta aika vaatimattomalla määrällä sointuja on saatu aikaiseksi ihanan eteerinen tunnelma. Lisäksi kuten sanoin, säestyspuoli ei ole vahvuuteni ja sitä pitäisi ehdottomasti opetella.
Tämä on enemmän kuin yhdellä tavalla "Firefly-soundi" ja kappale herättää muutenkin samanlaisia mielikuvia.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Manfred » 21 Helmi 2015, 01:06

Päivä 29 - Kappale lapsuudestasi
Elvis Presley - (You're The) Devil In Disguise

Kuuntelin lapsena aika paljon Elvistä. Onhan se edelleen kivaa musiikkia, mutta eipä kauhean paljon kyllä tule enää kuunneltua.
Kuva
Manfred

ViestiKirjoittaja Visokki » 21 Helmi 2015, 01:40

Nyt paljastuu Visun kovin laaja musiikkimaku! Yllätyksiä luvassa!

Päivä 01 – Suosikkikappaleesi
Turmion Kätilöt - Kärsi
Suosikkikappaletta on kauhean vaikea valita, koska niitä on niin monta, joita on keskenään vaikea verrata suoraan. Valitsin tämän, koska Kätilöt kolahtivat minulle sata lasissa tämän biisin kuulemisen jälkeen. Ennen syksyä 2013 en tykännyt Kätilöistä yhtään, pikemminkin koko bändi ällötti minua. Mutta sitten se vain salama kirkkaalta taivaalta kolahti tämän biisin myötä.

Päivä 02 - Kappale jota vihaat eniten
Joma – Lähikaupan tyttö
Näitä on vaikea keksiä, koska omista tiedostoista niitä ei löydä. Kyllä vihattuja biisejä on, kunhan ne saa vaan päähänsä. Nyt löysin tämän ensimmäiseksi. No, onhan tuo ihan kamala, ei siitä muuta voi sanoa. Älkää kuunnelko.

Päivä 03 - Kappale joka tekee sinut iloiseksi
Hey Monday – I Don’t Wanna Dance

Hey Mondaylla on muutenkin pirteitä kappaleita ja tämä nyt päällimmäisenä saa sellaisen pirteän tunteen, että tekee mieli hyppiä. Koomista on, että eikö tuo laulaja vähän niin kuin tanssi tuossa videossa?

Päivä 04 - Kappale joka tekee sinut surulliseksi
Avril Lavigne – Wish You Were Here

Katsokaa nyt tuota videota, johan sekin tekee jo surulliseksi biisin lisäksi!
Hurr durr purr <3 Miau :3
Visokki
Admin Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu