Paluu Taide ja tuotokset

Pöytäkone-Linuxin vuosi [V2LI1]

Pöytäkone-Linuxin vuosi [V2LI1]

ViestiKirjoittaja Kapura » 27 Marras 2016, 00:50

Gaburan nanowrimo vuosimallia 2015 ja 2016 uudelleenkirjoitus ilmestyy silmienne edessä aukevaan foorumitopiciin luku kerrallaan jännittävänä jatkokertomuksena. Taisin heittää viime vuonna vanhoja versioita privaatisti, mutta niihin on tullut muutoksia (minkä lisäksi laatu oli tunnettua nanowrimoa), joten... unohtakaa sellaiset, jos niitä saitte!

No mitähän sanoa itse tarinasta? Luvassa huonoja Javascript-vitsejä, helvetisti twistejä, parodiaa teinidystopioista, niin monta itseironian tasoa ettei sanotuksi saa, kissoja ja ehkä jopa... reptiliaaneja???

Tässä koko asia kivana pdf-dokumenttina!

Jos ei halua editoimatonta, huonoa versiota, niin tässäpä vähän editoitu, vähän vähemmän huono versio (päivittyy samaan osoitteeseen valmistuessaan).
Viimeksi muokannut Kapura päivämäärä 08 Elo 2017, 21:10, muokattu yhteensä 39 kertaa
tumblr | twitter | ??????
moi oon alexandar stubbp
äänestä edus kunta valleisa pls
Kapura

Re: Pöytäkone-Linuxin vuosi

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 27 Marras 2016, 13:38

Poliittinen satiiri ei ole koskaan ollut yhtä kohdallaan. Kiitos, pitääkin lukea tämä uusittu versio heti!
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

Re: Pöytäkone-Linuxin vuosi [Luku 19]

ViestiKirjoittaja Kapura » 20 Joulu 2016, 01:48

Potkitaanpa tätä hieman ylös.

19. luku on julkaistu, ja suunnilleen tästä vaiheesta THE PLOT CONTINUE TO TO ESCALATEDLY THICKEN lähes tauotta ihan loppuun asti. Älä missaa vuoden kuuminta teinidystopia/helsinkiläisyys/hegel/webscale-asiat-parodiaa, tässä ketjussa epäsäännöllisinä ajankohtina!
moi oon alexandar stubbp
Kapura

Re: Pöytäkone-Linuxin vuosi [Luku 23]

ViestiKirjoittaja Kapura » 15 Tammi 2017, 02:20

Luku 23

Kyllä tämä vielä valmistuu. Olen noin 85% alkuperäisversion loppuun, ja sen jälkeen tulee vielä ehkä 5-10 lukua lisää.

Kaikenlainen kommentointi tervetullutta, jos joku tätä lukee ennen täysversion saapumista.
moi oon alexandar stubbp
Kapura

Re: Pöytäkone-Linuxin vuosi [VALMIS]

ViestiKirjoittaja Kapura » 09 Helmi 2017, 04:12

Pöytäkone-Linuxin vuosi (nimi työn alla?), ensimmäinen valmis versio.

Hopy shit, sainko minä tämän oikeasti valmiiksi??? No, ensimmäisen luonnoksen ainakin; muutoslista seuraavalle editointikierrokselle on jo, mutta tässä vaiheessa lienee järkevää ottaa vastaan lukijapalutetta.

Koko teksti on käyty kerran läpi, joten loputtomasti kielellisiä tönkköyksiä ei pitäisi olla, mutta en suosittele kuitenkaan pitämään niistä minkäänlaista listaa. Mieluummin haluan kuulla juonesta, rakenteesta, hahmoista, ryhmityksestä ja muusta sellaisesta.

Oletan, että loppu kaipaa jonkinlaisia selityksiä – ehkä Bio-Logiin ilmestyy jossain vaiheessa joku sellainen??? Siihen asti suosittelen pohtimaan itse (sbroiler: koko tarina on allegoria Alexandar Stubbpin noususta, tuhosta, noususta kyborgi-reptilaanina ja lopullisesta kohtalosta huonojen Twitter-vitsien kohteena ja ööh kai sillä joku tylsä EU-virkakin on mutta lol stubbp on silti ihan visti)

Ja siltä varalta, ettei joku syntynyt mielessään tieto siitä, mitä "Pöytäkone-Linuxin vuosi"-niminen teos sisältää: ööh, se on... parodia dystopiakirjoista (varsinkin teinidystopioista), jossa on mukana huonoja vistejä 2010-luvun trendeistä varsinkin tietojenkäsittelytieteen puolelta ja teini_angstzia? Kuinkahan hyödytön kuvaus tuo oli? No, helpoin tapa saada selville on READED THE THE BOOk, DUMPASS !!!!!!
moi oon alexandar stubbp
Kapura

ViestiKirjoittaja Guardian » 09 Helmi 2017, 12:58

Tässä vaiheessa on pakko ihan vain onnitella aivan järjettömän urakan onnistumisesta. Onnea!

Lupaan paneutua itse tekstiin tulevien viikkojen aikana, ja yritän antaa palautetta lukiessani aina kun muistan.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 18 Helmi 2017, 15:45

Luin tämän, ja Henkirikoksen tapaan tämä kyllä osoittautui kaiken vaivan arvoiseksi. Okei, ei se ollut kovin vaivalloista, koska tyyli imitoi hälyttävän autenttisesti nopealukuista nuortenkirjatyyliä. Tämä muutti suhtautumistani Nälkäpeliin ja muihin teinidystopioihin hyvin paljon. Suosittelen kaikille ja erityisesti helsinkiläisille tämän lukemista.

Seuraa yksityiskohtaisempi arvostelu, joka sisältää juonipaljastuksia.

Spoileri
Ensinnäkin, missä pirussa oli kaikki kiusallinen teiniromantiikka? Ymmärrän, että se on osa teinidystopiaparodiaa, ettei ihmissuhdejuttua juuri käsitellä, mutta minusta silti tuntui, että jotakin olennaista puuttui. Missä Zyrpobin, Xcvbn:n ja Joelin kiusallinen kolmiodraama? Liian vähän noloja teineille kirjoitettuja pehmoseksikohtauksia.

Hahmot olivat kirjoitettu oikein hyvin. Oikeastaan kaikki neljä ydinperheen jäsentä olivat hyvin uskottavia hahmoja, mitä nyt Jari oli vähän vässykkä, mutta todentuntuinen sellainen.

Rakenne noudatti klassista rakennetta "alku", "sotku" ja "loppu" - siinä mielessä, että puoliväli tuntui välillä vähän epämääräiseltä. Zyrbopin aavikkovaellus oli melko pitkä, ja aavikkovaeltajiin liittyvää mysteeriä (jotka ovat muuten siistein konsepti tarinassa) pohjustettiin paljon. Aavikkovaellus oli loistavaa tekstiä, mutta en näe, miksi se oli kovin olennaista kokonaiskuvan kannalta. Ylipäätään kapinallisten luona vietetty osuus... siitä ei jäänyt minulle juuri mielikuvia. Minua vähän haittasi se, ettet juuri kuvaillut hahmoja.
Loppupuoli muutenkin oli vähän epämääräinen. Etenkin se kohta, kun aavikkovaeltajat hyökkäsivät Zyrbopin ja Xcvbn:in kimppuun, ja sitten he kohtasivat neurosotilaita ja jäivät taloon. On tavallaan hauska tarinankerronnallinen keino rajoittaa hahmojen tietoa ympäröivästä juoensta hyvin paljon, mutta silti kapina sekä mestaus olivat hyvin antiklimaattisia. Okei, ne oli tarkoitettu sellaisiksi, mutta mielestäni ne eivät olleet ensin tarpeeksi dramaattisia. Paras antikliimaksi on sellainen, minkä lähtökohdat ovat todella eeppiset ja dramaattiset. Zyrbop olisi voinut pitää motivoivan puheen helsinkiläisille ja johtanut suuren vapautusarmeijan mestauslavalle! Tai joukon aavikkovaeltajia ja Iskyatebin! Helsingin kapinasta ei minusta otettu irti niin paljon draamaa kuin siitä olisi saatu.

Mikä idea Konstan Snowden-juonella oli, jos kerran klooni-Zyrbop olikin oikea, teleporttausjärjestelmän tekemä klooni, eikä siten mitään, mihin olisi oikeasti tarvittu tietoja Zyrbopista?

se Vain Elämää-video on kauneimpia asioita, mitä olet koskaan kirjoittanut. Se on ihan absurdia. Kirjoittaisit enemmän OIKEILLA IHMISILLÄ. Juha Sipilä oli aivan loistava hahmo.

Kuten Henkirikos, joka muuttui lopussa eksistentiaaliseksi kauhuksi, tämäkin suoranaisesti vaihtoi genreään lopussa, mikä on aivan mahtavaa. Valkoisen kissan paljastukset neuroväestä ja reptiliaaneista ja Nälkäpelin todellisesta luonteesta olivat todella nerokas twist. Toisen Matrix-elokuvan loppu tuli koko kohtauksesta mieleen. Lopetus oli myös yllättävä moraalinen dilemma. Jos ihmislajin selviytyminen riippuu dystopia-testeistä, joita tehdään neuroverkoilla, voiko Zyrbopin kapina olla perusteltu? No, toisaalta, Zyrbop edustaa silloin nimenomaan kapinoivaa neuroverkkoa ihmis- ja kissakuntaa vastaan. Asetelmasta tuleekin tyypillinen synteettisen elämän kapina. Neuroverkkojen vallankumous. Lopetus jätti kaiken kauniisti auki, mutta haluan kuvitella jatko-osan olevan käytännössä Zyrbopin johtamien neuroverkkojen ja reptiliaanien välinen sota, jonka jaloissa ihmiskunnan rippeett todennäköisesti tuhoutuvat, tai loputkin taantuvat aavikkovaeltajiksi. Sanoinko jo, miten siistejä aavikkovaeltajat olivat?

Mutta mikä tärkeintä, hologrammi-Robin kuristettiin, ja se on hyvä.
Sulje spoileri
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

ViestiKirjoittaja Kapura » 02 Huhti 2017, 00:46

Huomio, paskojen Javascript-vitsien ystävät!!! Uudelleenkirjoitus alkanee sitten, kun äidinkielenopettajani ehtii antaa palautetta tästä luonnoksesta, eli... joskus kuukausien päästä varmaankin? No, kiirehtiä kannattaa silti, jos haluaa mukaan voimassaolevaan tarjoukseen: kommentoijat saavat nimensä/nimimerkkinsä teokseen, jos tämä aikalinja on mennyt niin pahasti pieleen, että joku kustantaja arvioi markkinoiden kaipaavan teinidystopiaparodiaa, jossa on vitsejä länsimetrosta. Odotan kyllä, jos joku lukee, mutta ihan mielivaltaista aikamäärää en editointia lykkää, sillä ajankohtaishuumorin arvo laskee hetki hetkeltä. JOS LÄNSIMETRO VALMISTUU, PELI ON PELATTU.
moi oon alexandar stubbp
Kapura

Re: Pöytäkone-Linuxin vuosi [V2L1]

ViestiKirjoittaja Kapura » 27 Kesä 2017, 01:32

On taas se aika vuodesta, kun Kapura alkaa editoimaan teinidystopiaparodiaansa, eli mikä tahansa aika vuodesta.

Tällä kertaa mukana SISÄLLYSLUETTELO, jossa on KLIKATTAVIA LINKKEJÄ!!!! Soveltuu siis erinomaisesti niille, jotka haluavat lukea luku kerrallaan aina niiden tullessa.

Pdf tässä linkissä. Uusia lukuja tulee aina välillä (nyt kun on jopa joku "nanowrimon analyyttinen jatke"), realistinen arvio lienee, että koko paketti on editoitu parin kuukauden sisällä. Toisaalta pitihän sen länsimetronkin olla jo valmis, joten en lupaa mitään.

Kaikki kommentit otetaan vastaan – tässä vaiheessa olisi jo tarkoitus syntyä ns. valmista tekstiä. Juonelliset muutokset ovat pieniä mutta tärkeitä sellaisia, joten erityisen innokkaat voivat halutessaan lukea vähemmän editoidun mutta täysin valmiin version (linkki aloitusviestissä) ja kommentoida sitä.
moi oon alexandar stubbp
Kapura

ViestiKirjoittaja Manfred » 27 Kesä 2017, 16:20

Typografinen huomautus: luvun ensimmäisen tekstikappaleen ensimmäistä riviä ei sisennetä. LaTeX hoitaisi ihan itse tämänkin jutun, mutta taitaa hämääntyä tuosta lainauksestasi.
Kuva
Manfred
Technodiktator Technodiktator

ViestiKirjoittaja Kapura » 28 Kesä 2017, 21:37

Manfred kirjoitti:Typografinen huomautus: luvun ensimmäisen tekstikappaleen ensimmäistä riviä ei sisennetä. LaTeX hoitaisi ihan itse tämänkin jutun, mutta taitaa hämääntyä tuosta lainauksestasi.

Kiitos tärkeästä typografisesta huomautuksesta! Lainaus oli itse asiassa ihan memoirin natiiviominaisuus, mutta jostain syystä niiden ratkaisu ongelman korjaamiseen oli "lol laita \noindent manuaalisesti seuraavan kappaleen alkuun", mikä oli tavattoman rumaa. Onneksi sain kikkailtua tosi purkkaratkaisun omalla esikääntäjäkielelläni, jota käytän kirjan latomiseen (ilmestyy pian):

Koodi: Valitse kaikki
\define:quote:author{
      \\epigraphfontsize\{\\small\\itshape\}
      \\epigraph\{\trimandquote{ \content }\}\{--- \\textup\{\trim{ \author }\}\}

@NOINDENT@
   }

\regexreplace:#@NOINDENT@\s+#:#\\\noindent #{}

Jos ette saa selvää, mitä tuossa tapahtuu, se ensin lisää merkkijonon @NOINDENT@ lainauksen jälkeen ja sitten regexoi lopuksi sen ja seuraavan whitespacen \noindent-LaTeX-komennolla, koska siihen väliin jäi rivinvaihtoja koska lainaus ja se kappale ovat eri kappaleissa ja \noindent toimii vain siten, että sen ja sen kohdekappaleen välissä ei ole mitään.

Purkkaa, mutta toimii.

ja nyt kun tärkein on hoidettu pois alta, lisää lukuja ILMESTYY PIAN
moi oon alexandar stubbp
Kapura

Paluu Taide ja tuotokset