Paluu Klaanon-keskustelu

Salsainen suunnittelupalsta

Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Snowie » 17 Touko 2015, 08:53

A-hoi. Tässä tuli taas vietettyä pitkät pätkät Salsaillen Tong-manin kanssa, ja ajattelin, että voisin viimein kirjailla tämän viestiketjun alulle.

Salsa alias Salsainen hanke alias Klaanon-korttipeli on, kuten varmasti useimmat tietävät, ollut kehityksessä reilut puolitoista vuotta. Suhtaudun siihen ja sen metapeliin (epäpelispesialisteille tiedoksi: metapeli on omahyväinen sana sille, miten peliä pelataan) jatkuvana työmaana, joka ei ehkä koskaan jää täysin kiinteään muotoon. Peleistä löytää aina uusia puolia ja porsaanreikiä (ö-höhö, Snow + Klaanin kaupunki + porakat = loputon Nimda-pistemäärä), joten en pidä One True Salsa of Klaanin kehittämistä realistisena. Siitä huolimatta olisi joskus hauska saada nättejä printtikortteja, joten soisin Salsan lähitulevaisuuden olevan tämänhetkisen version hiominen tasapainoon, ennemmin kuin tuhannen ja kuuden uuden kortin suunnittelemisessa. Tiedän, tiedän, ideointi on hauskempaa, mutta matematiikan täytyy toimia.

Ideana olisi kirjata kaikki kortit jonkinlaiseen dynaamisen tiedon taulukkoon - kernaasti Göögel Goiraan - jotta niitä voi ihailla ja muokkailla. Ja jonain kauniina päivänä siirtää automaattisesti korttipohjiin, ilman tuntien kuvanmuokkaustuskailua.

Ja kuvista kun on puhe! Laitan kasaan myös listan korteista, jotka kaipaavat (parempaa) kuvitusta.

Voi olla, että tästä tulee lähinnä yksinäinen kehityspäiväkirja. Mutta sekin on kiva! Voinpahan seurata itseni ja Tongun järjenjuoksua. Mutta osallistuminen on aina jees ja ideat parasta.

Lisäksi onko oikea foorumialue? Modet pls ei warnia!!



Humoristinen EDIT: Tier-listan kärkeen tai siis suosituimmaksi hahmoksi nousi Kapura, vailla suurempia muutoksia. Kovina nousijoina kunnostautuivat myös Paaco ja Make (OTP). Tongu ja Snowie pysyivät Tongun ja Snowien peleissä edelleen kestosuosikkeina. Suosiotaan menettivät ainakin vanhat joka pelin konkarit Gee ja Tawa. Mato sahasi ylivoimaisen ja tosi latteana pidetyn rajaa ja Kepeä piti taas nerffata.

Ja Bladis ampui kaikki.
Kuva
Avatar
Snowie
Viestit: 148

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 17 Touko 2015, 11:06

Kuinka... öh, selkeitä kortit kaikkine muutoksineen tällä hetkellä ovat? Tarkoitan, että jos ne ovat tarpeeksi ymmärrettäviä, lienisi nopein teidän kannalta vain kuvata kortit ja heittää internetin ihmemaailmaan, missä ne (me) joilla on pelkkää aikaa voisivat (voisimme) alkaa digitalisoimaan tietoja.
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Avatar
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus
Viestit: 378
Paikkakunta: Vorsa

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Keetongu » 17 Touko 2015, 11:29

Vastustan korttien kuvaamista siksi, koska ne elävät joka tapauksessa.

Pyrimme tuhoamaan kamalia "Tekstiseinä"-kortteja pelistä - Yleensäkin noin 2/5 peruskorteista poistettiin dräftistä sen takia, ettei kukaan käyttänyt niitä koskaan; Jotkut saimme kyllä buffattua pelikelpoisiksi (Gekosta tuli Suflery tai mikälie). Toki myös poistimme liian hyviä kortteja (Profeetta profetiasta, Tapiirin viimeinen viesti jne.). Ja jotkut jäivät odottamaan täysremonttia (Amazua, 273, Zorak... Makesta ja Samesta tosiaan tehtiin mielenkiintoisempia ja varsinkin Lohikäärmeäijä osoittautui hyvin käteväksi alkupelin kortiksi). On kyllä mainittava, että Turkasessa on vähän tekstiseinää, mutta siinä oli pakko löytää kompromissi.

Tässä vaiheessa voi myös sanoa, että pelistä tehtiin nimda-keskeisempää - Hahmojen tappamisesta ei saa palkintoa, ja jos Zeetan tultua peliin jollakin on enemmän siruja kuin muilla, hän menee ja voittaa pelin heti.

Viikonlopun aikana valon näki myös kaksi uutta hahmoa, jotka olin suunnitellut poliisilaitoksen autotallissa: Kapteeni Notfun ja Tehmut. Tehmutia piti nerfata (Ja siitä tulee muutenkin Tehmut &Telakan jengi) mutta Notfun pääsi meren nimdahöylänä sellaisenaan läpi. Meripelistä tehtiin muutenkin mukavampaa kahdella uudella paikkakortilla, "Karaokesaari merellä" ja "Torakoiden merisatama".

Inhoittavat ylläpitömaksut korteista on poistettu mielekkäämmillä huonoilla puolilla.

Nazorak-korteissa on aika lailla kaikissa apuriominaisuuksia sellaista peliä pelaavien (Paven) iloksi.

Tässä näitä - Miitissä enemmän tai jopa aikaisemmin.
Avatar
Keetongu
Viestit: 201
Paikkakunta: Loputtoman kuiskeen kanjoni Hervanta-Metrussa
Offline

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Pave » 17 Touko 2015, 19:48

Nazorak-korteissa on aika lailla kaikissa apuriominaisuuksia sellaista peliä pelaavien (Paven) iloksi.

En aivan tajunnut, mitä tuo lause tarkoitti.
Ja noin muuten tuli tällainen ajatus mieleen, että joku sellainen Verstasta ei ollutkaan olemassa! -tapahtumakortti olisi sinänsä hauska lisäys. En sinänsä muuten tiedä, miten se toimisi.
This is fine.
Avatar
Pave
Viestit: 146
Paikkakunta: Hell

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Snowie » 17 Touko 2015, 20:02

Pave kirjoitti:
Nazorak-korteissa on aika lailla kaikissa apuriominaisuuksia sellaista peliä pelaavien (Paven) iloksi.

En aivan tajunnut, mitä tuo lause tarkoitti.
Ja noin muuten tuli tällainen ajatus mieleen, että joku sellainen Verstasta ei ollutkaan olemassa! -tapahtumakortti olisi sinänsä hauska lisäys. En sinänsä muuten tiedä, miten se toimisi.


Pelaat meistä innokkaimmin apurityyppistä pakkaa - pistimiä ja totuusministeriön tiedotuksia ja muuta. Nyt esim. Nazorak- tankilla saa lisää apureita, 006 parantaa niitä yms. Sitä tuo varmaan.

Ja Verstaan olemassaolemattomuuden voisi yhdistää Kepen alapsyykeeseen. Ottaen huomioon, miten siinäkö sitten kävi.
Kuva
Avatar
Snowie
Viestit: 148

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Kerosiinipelle » 25 Kesä 2015, 00:07

Uuden painoksen kaikki lopulliset korttiartit koossa 564 x 400 pikseliä, kiitos. Paikoille ja tapahtumille vähän eri koko jota en ole vielä määrittänyt. Muistakaa pitää sitten tallessa myös mahdolliset isompiresoluutioiset versiot myöhempää käyttöä varten, mutta tuohon kokoon skaalattuna/cropattuna tähän printtiversioon.

EDIT:

Normaali korttikuva: 564 x 400 px
Tapahtuma: 560 x 400 px
Paikka: 948 x 430 px
Avatar
Kerosiinipelle
Technodiktator Technodiktator
Viestit: 77
Offline

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Snowie » 27 Kesä 2015, 01:54

Huuuu-uuh. Jögge on muuten tosi kiva ihminen kun se jaksaa croppailla kuvia myöhään yöllä.

Eli tilannekatsaus:

Melkein kaikki kortit digitoitu. Muutama hahmo uupuu täysin (uusia kaveruksia) sekä pari muuta korttia, erityisesti paikkoja. Jos minusta ei kuulu, tahtoisin asettaa Töngels Tönkkesönin vastuuseen. Pate-boy saa keksiä, miten kortit toimivat, sikäli kun se ei ole ilmeistä. (En saanut selvää merkinnöistämme isoimpien alusten parissa. Plus olisi eri kiva, jos tsekkaisit vähän asetasapainotuksiani, etten nyt ihan mönkään.) Kepen on tosiaan tarkoitus olla vanha Kepe.

Kuvitus? Jaa, näyttää yllättävän hyvältä. Jögge-mies on tällä hetkellä korttikuvituksen keisari, koska hänellä on jonkinlainen kokonaiskuva tilanteesta. Jos mitenkään tahdotte kuvittaa mitään (tai rajata jo olemassaolevia kuvia) niin kysykää kajaanilaiselta mitä tehdä.

Tekninen toteutus? En... ole varma? Vaikuttaa toimivan. Hyvä homma Spinny, näin se käy.

En siis ole katoamassa mihinkään ja aina voi laittaa viestiä tms., mutta sikäli kun en ole paikalla ja viisarit jatkavat tanssiaan eteenpäin, on projektinkin rullattava. Ja näillä päivityksillä teidän pitäisi varmaan tietää hyvin, mitä tehdä.

Suunnaton kiitos kaikille osallistujille, eritoten "testipeli" Tongulle, "korttipohja" Donille, "loppuunsaattaja" Jöggelle sekä "automatisaatio" Spinnylle. Loppusuoralla mennään jo!
Kuva
Avatar
Snowie
Viestit: 148

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Keetongu » 29 Kesä 2015, 22:13

Snowie, tässä huomionarvoisia asioita:

1. Osa hahmoista on täysiä kysymysmerkkejä: Paha Sheelika, hyvä Same, hyvä Domek, Umbra (Matoranit on taulukon lopussa), Zairyh, huono Jögge, Flygel... Suurin osa "erikoisuuksista" on merkitty kirkkaanpunaisella. Pahassa Tawassa oli muistaakseni joku Nimdablokki? Estikö paha G kaikki nimdapisteet? Tarkista.

1b.Erikoisuus on Tahtorak, jonka "kohdista vaikutukset molempiin" vaati ajatusta; Meneekö esim. psyykettä laskevat ja nostavat liittolaiset molempiin? Kiinnitettävät tavarat ja aseet tuskin ei.

2. Osan sävelsin itse. Gekko on jotakin (aika hyvä kortti ehkä), hyvä Tongu parantaa ajoneuvoukkoja, hyvä Zorak tekee apureista terästä... Voit tarkistella. Näitäkin on punaisina. Epsilonin muistin ehkä, Zeetassa lienee jotain?

3. Paikkakorttin sektorijako on ratkaisematta: Kuvien päälle, luulen: Valkoisella/mustalla. Muuhun ei mahdu, mutta saattaisi näyttää hyvältä.
3b. Oliko meriä kolme?

4. L=€, A=£, H=$, O=¤. Hakasulkeiden käyttö (uusi isku/Bonus) on minullekin niin salatiedettä, että en tiedä. Näissä oli kai joku koodiongelmakin? Siinä fonttiasiassa. Ohjukset ja monet ohjukset on ainakin merkitty erillisinä iskuina... Tarkista ne. Ja joku ratkaisu noihin pls.

Kannattaa käydä läpi muutkin, hahmoissa ainakin voi olla kiusallisia puutteita.

Tässä nämä. Minä menen nukkumaan, huomenna pitäisi olla kahdeksalta taas kamarilla - Hoitakaa te lomailijat loppuun. Tsemppiä!
Avatar
Keetongu
Viestit: 201
Paikkakunta: Loputtoman kuiskeen kanjoni Hervanta-Metrussa
Offline

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Domek the light one » 30 Kesä 2015, 12:19

Missä ovat Angorangerit.
Avatar
Domek the light one
Viestit: 40

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Keetongu » 01 Heinä 2015, 20:57

Kuva
Avatar
Keetongu
Viestit: 201
Paikkakunta: Loputtoman kuiskeen kanjoni Hervanta-Metrussa
Offline

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Snowie » 23 Loka 2015, 09:59

Joten...

Eli pelasimme Tongun kanssa taas pari testipeliä. Apuripeli on yhä paras sotapeli, Purryn voi tappaa jos sen psyyke on alhaalla.

Uusi meta on Nimda Labio Gaggu Juusto. Tästä ei neuvotella.

Uusia kortteja, by Tongu ja Snowie:

Skakdi-prätkä, kulkuneuvo
Hinta: 0
Kiinnitettäessä haavoittaa 3, irrotettaessa haavoittaa 3 (kun siinä on niitä piikkejä, also balance)
Kiinnityksen kohde voi käyttää aktiivisia kykyjään ensimmäisellä vuorollaan, ns. haste
Jos kiinnityksen kohde ei tee vuoron aikana vahinkoa, tuhoa prätkä
-> nrännn nrännn, hyvä agressiiviseen pelleilyyn (kuten Labion Lieggimiesten yllättäviin ryöstöretkiin) ja hahmojen kanssa, joilla on mainiota aktiivisia kykyjä

Tarkkuuskivääri (kaipaa klaanonimpaa nimeä), ase
Hinta: 1
+A haavoittaa 3, voi kohdistaa myös H-etäisyydelle
-> Lisää rangea, yllättäen. Aika mitäänsanomaton, pätevä ehkä tiettyjä "suojele kohdetta X" -pakkoja vastaan?

Diddyking, liittolainen
0
H: 1ps, vastustaja tekee saman sinulle
-> peli kaipasi psyykeiskukorttia, Gee ehdotti apinaa, se on liian hieno hahmo hukattavaksi ihan "vanillaan" korttiin. Lopputulemana halpa hinta mutta ottaahan se kaikkia päähän kun apina näyttää keskaria. Tietyissä pakoissa hyvä (makutat, Visu) toisissa huono, eli vaikuttaisi melko tasapainoiselta

Arvoitus ratkeaa! (kaipaa parempaa nimea, odottaa tulevia juonenkäänteitä?), esine
Hinta: 6(!!!)
Kaikki osapuolet, vastapelaajastasi alkaen, saavat Nimdan sirun
-> liian pitkien pelien päättäjä, Nimda-juoksupakkojen henkireikä (ks. sotajuonipakkojen hatepick)

Lisäksi Harkel ja Deleva, joiden speksit laitan interneteihin kunhan ehdin. Nyt pitää juosta kirjamessuille.
Kuva
Avatar
Snowie
Viestit: 148

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 24 Loka 2015, 16:04

Snowie kirjoitti:Lisäksi Harkel ja Deleva, joiden speksit laitan interneteihin kunhan ehdin. Nyt pitää juosta kirjamessuille.


Deleva vihdoin itsenäinen kortti!
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Avatar
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus
Viestit: 378
Paikkakunta: Vorsa

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Keetongu » 28 Loka 2015, 23:38

HARKEL 5-5

Ensimmäinen vuoron aikana E- tai PS-vahinkoa tehnyt hahmo tai apuri ei voi tehdä mitään pelaajan seuraavan vuroon loppuun asti. (Pidättää siis molempien pelaajien vuoron ensimmäisen iskijän passiivisesti).

H: Arvaa pakan ensimmäisen kortin tyyppi. Jos arvasit oikein, nosta kortti. (3-4-5-6) nosta toinen kortti. Jos arvasit VÄÄRIN, laita kortti poistopakkaan.

Harkel +

Saat poistaa pakastasi tai/ja poistopakastasti korkeintaan 6 korttia. Kokonaan pelistä, siis. Kerran pelissä.

H: (ehkä?) Poista 3 korttia pakastasi tai poistopakastasi.

Harkel -

Muut pelaajat saavat sekoittaa pakoistaan tai pelin ulkopuolisista korteista korkeintaan 6 korttia pakkaasi jossain järjestyksessä jota en tiedä.

DELEVA 7-4

Jos Deleva menehtyy, pelaa alempi mielentila ja poista E-vahinko.

Jos hahmosi tai apurisi ottaa vahinkoa kun Deleva on seikkailemassa, voit vaihtaa kyseisen hahmon tai apurin ja Delevan paikkoja ja ottaa vahingon vastaan Delevalla.

L: 1E

A: Valitse hahmo tai apuri. Jos vihollisen hahmo tai apuri tekee kyseiseen hahmoon tai apuriin E- vahinkoa seuraavalla vuorollaan A- tai L-etäisyydeltä, iskijään 1E-vahinko. (Plasmakilpi)

Deleva -

Delevan psyyke ei voi muuttua. Et voi jakaa PS-vahinkoa Delevaan.

Joka vuorolla tee 1PS-vahinko yhteen Delevan kanssa samalla vyöhykkeellä olevaan hahmoon tai apuriin.

L: 1E, omaan seikkailijaan -1PS

Deleva +

Deleva voi käyttää joka vuoro kahta aktiivista kykyä.

---------

Harkelissa lienee virheitä. Minä tein Delevan, sen pitäisi olla oikein.

Molemmat ovat melkoisia kikkakortteja. Harkel on mainio tiimi Kepen kanssa, ja neutraali pidätystoiminta tekee Laista hyvän avun pasifistipakoille (nännänää, Kepen Britannia-asemeta). Korttisekoitus tekee pelistä tehokkaampaa ja voi oikein pelattuna antaa huomattavan suuren avun.

Deleva on monimutkainen. Loistava E-vahinkotankki, koska elämää on periaatteessa 14. Alamuoto tosiaan tulee jäädäkseen, ja vaatii tiimikavereita kovaa psyykettä (tai paljon Gekkoja, joka on muuten alipelattu kortti vaikka oikeasti tosi hyvä). Mielentilannostonimdalla sen voi kai parantaa?

Delevan ylämuoto on yksinkertainen mutta tehokas - Vaikkapa merimetso ja soturimunkin vauva tekevät iskuihin keskimääräisen 2N-bonuksen. Mietipä sitä!

----------

Kiikarikivääri mitäänsanomattomuudestaan huolimatta voi kääntää pelin G:n sinisissä kourissa - 2HKO Oraakkeliin ja Kapteeni Notfuniin vaikka merellä! Siihen loppuu se siruilu!

---------

Jos ensimmäisellä vuorolla pelaa Ruki-Koron, heittää kaksi merirämmälettä pois ja vaihtaa ne neljään muuhun korttiin sekä pistää tantereeseen ilmaisen hahmon, riittävät kortit Arvoituksen Ratkeamiseen - Kaksi sirua, eikä Vili Vilperi voi estää minua!
Avatar
Keetongu
Viestit: 201
Paikkakunta: Loputtoman kuiskeen kanjoni Hervanta-Metrussa
Offline

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Snowie » 07 Tammi 2016, 22:37

State of Salsa - vuoden 2016 alku!

Noh niih, alla uutta pelailua, mieli täynnä ideoita.

Aloitan tulevaisuuskuvien maalailun kartoittamalla armaan korttilätkeen nykytilaa. Ja mikäpä siihen parempi keino kuin vertailla erilaisia tapoja pelata Salsaa ja niiden menestyksekkyyttä ja hauskuutta. Jaan peli/pakkatyypit alustavasti kahteen kategoriaan.

Kategoria 1: Pelityylit, jotka ovat liian hyviä tai ainakin niitä vastaan on tosi vaikeaa pelata ja/tai draftata

Apurit

Sotajuonen airut ja ainoa vakavasti otettava väkivaltatekniikka since the great weapon nerf of 2015. Joo, apureita vastaan voi draftata, mutta se on melko teoreettista. Jäätutkija on suora vastaveto tälle taktiikalle, mutta hänpä vaatiikin aika spesifiä pakkaa ympärilleen.

Apuripakkaa varten hyviä hahmokortteja on aika läjä: Kenraali on aika iki-OP, Gaggu onnistuessaan parhaita nostokoneita ja Abzumon myötä Nimda-pisteetkin ovat mahdollisuus. Lisää joukkoon propaganda-iskut ja pistimet ja muut, niin jo alkaa vastuu painaa Jäätutkijaa.

Tällä hetkellä apuripakka kaatuu lähinnä yksi-lyömäpaikkaisiin paikkakortteihin, ja se on aika tylsää. Metorakki menetti käytännössä kaiken counter-apuri (ja muunkin) tehonsa asenerffissä, joten hän on poissa laskuista.

Tulevaisuuden olisi tarkoitus tuoda mukanaan paitsi ns. massapoistoa kaktustykin ja ehkä muussakin muodossa ja parannettuja mahdollisuuksia käydä tukikohtatoopejen kimppuun Lisko Che Guevaran kanssa. Jäätutkija saanee pientä uudelleensuunnittelua, jottei hän olisi niin pahuksen vaikea. Yksittäisistä korteista mainittakoon, että ainakin Vuoritukikohta saa maistaa nerffiä, ilmiselvistä Abzumo-synergisistä syistä.

Kortinnosto

Haha, joo. Koska kortit ovat Salsan ainoa oikea resurssi (verraten vaikkapa Mätkyn ja Karhukiven manaan + kortteihin), on korttien kiskominen tyhjästä verrattaen voimakasta, ihan sisäänrakennetustikin. Asiaan tullaan puuttumaan ainakin Pahan Pormestarin verovilpin hengessä: saat nostaa korttejasi sitä enemmän, mitä enemmän vastapelaajasi sitä tekee. Samoin ns. prole-burn (luultavasti teemoiltaan Klaanin sisäistä levottomuutta kuvaava kortti) auttanee asiaan: teet vahinkoa sitä enemmän, mitä korttirikkaampi vastustajasi on.

Turkasta tullaan myös uudelleensuunnittelemaan, mikä on ihan relevantti muutos, koska suurin osa kortinnostosta perustuu ajoneuvoihin. (Katson sinua, kahden Kane-Ran ja Hydraulisen vapauden Tehmut.)

Nimda-ralli!

Eli minun strategiani, jee!

Mitä tehdä, kun vastustajasi vain juoksee ja vie kaikki sirut? Kuinka draftata Snowie + Kapuraa, siihen päälle ehkä Oraakkelia ja Matoroa vastaan? Teoriassa väkivallalla, mutta asenerffin jälkeen se on ihan liian hidasta.

Nimda-ralli on aina riskialtista, eikä siinä mielessä sisäänrakennetusti ylivoimainen taktiikka, mutta tämän hetkisessä metapelissä voitot taitavat olla liian suuret riskeihin suhteutettuna.

Minulla on tähän vekkuli ratkaisumalli, siitä lisää kohdassa tulevat lisärit, alaotsikkolla Musta Käsi.

Kategoria 2: Pelityylit, jotka kaipaavat lisää ruista ranteeseen

Aseet ja sankarillinen sodankäynti

Ja näin pääsimme niin sanottuun elefanttiin huoneessa, eli aseiden tämänhetkiseen heikkoiteen. Bladis nyyhkii nurkassaan ja oranssit läpinäkyvät moottorisahat pölyyntyvät hyllyssä.

Eli tällä hetkellä sotapoliittiset otteet tähän peliimme ovat aika… heikkoja. Aseet ovat liian hitaita pysäyttääkseen Nimda-rallin ja liian tehottomia kaatamaan apureiden armeijan. Hyvin harva hahmokortti pystyy luotettavaan vahingontekemiseen, käytännössä pelkkä Gee näkee peliä ja menestyy. Metorakk on yksipuolinen ja heiveröinen, Bladis ja Amazua itkevät aseiden perään, Mäksä on counter-draftattavissa aika helposti, Jögge on liian riskialtis, Same ei tee juuri vaikutusta ilman muita sotureita…

Aseiden kanssa en ole vielä löytänyt täyttä tasapainoa, mutta ideoita ovat ainakin vahvemmat synergiat, yleinen hintain halpuuttaminen tai tehon lisääminen, mutta käyttökertarajoituksen tuominen peliin.

Tilannetta helpottanee muutaman lisärin mahdollinen yleinen metapelin muutos, ja lähestyn tilannetta enemmän lisäosien kautta.

---

Eli tiivistäen: sodankäynti on liian hidasta, ja Nimdan-metsästys taitaa olla aika yksipuolista. Vaikka okei, Abzumon Nimda-juna on aika hauska uusi tapa pelata peliä.

Miten ratkaisemme ongelman? No… muhkeilla lisäreillä tietenkin! Tällä hetkellä meillä on lähinnä… Viktor-lisäri… mutta tarvitsemme jotain isompaa! Mahtipontisempaa! Vuosi sitten tapahtuneempaa!

Tarvitsemme…

Mustan käden mysteeri

TSIUMM! PAMM! Whunza-mäks!

Tervetuloa sotajuoneen 2016! Ionit sinkoilemaan ja Vahkit ryntäilemään, it is showtime.

Joten, Musta käsi. Tiesin aina, että tästä ja Profeetan valtakunnasta tulee ns. sisaruslisärit. Kyseisten episodien julkaisuajankohdat huomioonottaen pitäisin tätä aika loogisena. Siinä missä Rastaan mekaniikat olivat alusta asti selkeinä mielessäni, Musta käsi pysyi pitkään aika etäisenä.

Mutta sitten post-ase-nerf-metapelipseudokriisi tapahtui, ja ratkaisi ongelmani. Sodankäynti on liian hidasta. Tehdään siitä nopeampaa!

Musta käsi is all about hitting hard and hitting fast. Jögge saa uuden painoksen, Saraji tulee huitomaan tähtisädetikullaan ja kaikki on niin dynaamista!

Käytännössä tätä voisi toteuttaa esimerkiksi jonkinlaisella ylilataus-mekaniikalla, jossa korteista voisi tehdä maksamalla parempia. Esimerkiksi hyökkäys, joka tekee sitä enemmän vahinkoa. Samantyyppisiä piirteitä on jo esimerkiksi Umbrassa ja Amaateissa, mutta Käsi lähestyisi asiaa vankemmalla kokemuksella ja tiedostavammin.

Metapeliä ajatellen Mustalla kädellä on paikkansa. Sen olisi tarkoitus toimia vastavetona peevelin hipeille, eli siis Nimda-nörttien ilojunalle. Perinteiset sodankäynnin muodot eivät ehkä ehdi silpoa Kepen ja Snowien onnellisia olemuksia ennen kuin Nimda-etu on menetetty, mutta ionisoturit räjähtävät paikalle hetkessä. Vastaavasti korttien sijoittaminen nopeaksi vahingoksi on pois loppupelistä, joten Käden kekkulit ovat vaarassa jäädä pitkää peliä pelaavien pakkojen, kuten Telakan talousihmeen ja Nazorakien parvipallon alle.

Ja, noh, vuodenvaihteesta 15-16 kun kerta puhumme, on aika nostaa esiin myös

Profeetan Valtakunta

Ja tämä menee vähän monimutkaisemmaksi.

Toiminnallisesti Verstaan vekkulit valuisivat siihen kikkailevampaan osaan peliämme. Idea on pelata kortteja Verstaaseen, ja sitten hyväksikäyttää niitä sieltä. Asiaa mutkistaa se, että Verstas on kaikille yhteinen, joten toinen saattaa loisia kovaa työtäsi. Draftaamisessa on käytettävä harkintaa, eikä muille pelaajille saa tehdä liian helpoksi toteuttaa Direktiiviä 6...

Taiteilua vaativa Verstas-pelaaminen on luultavasti astetta hitaampi tapa kerätä Nimdan siruja. Palkinnon olisi tarkoitus tulla vahvasta loppupelistä ja perinteistä psyyke-Nimda-metkailua vakaammasta pelityylistä. Oraakkelia voi lyödä, mutta Verstaan kartoittamiseen nähty vaiva säilyy koko pelin ajan, ja sirut voi lunastaa sitten myöhemmin.

---

Huomaatteko? Sotajuoni on liian hidas (mutta kykeneväinen lumipalloutumiseen) ja taikajuoni liian vauhdikas (mutta saatta epäonnistuessaan jättää pelaajan tyhjän päälle), ja lisärisetit kompensoisivat näitä.

Sitten on vielä tietty Paikallistason sankarit! joka on paitsi minun ja Tongun häpeilemätöntä itsemainontaa, myös yleinen "tämäntyyppisiä kortteja tämä peli tarvitsee" -lisäri.

---

Sillä ns. tylsällä käytännön tasolla tärkein uudistus olisi sääntöjen kirjoittaminen ylös ja korttitekstien muotoileminen porsaanreiättömiksi. Olen lykännyt sitä jo liian pitkään.

Mutta tällaisilla eväillä olisimme menossa eteenpäin. Ideoita, kritiikkiä, kehuja, otetaan vastaan!
Kuva
Avatar
Snowie
Viestit: 148

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Kapura » 28 Heinä 2016, 22:15

FORMALISAATION TILA

Olette ehkäpä kuulleet jostakin jännittävästä "digi-salsasta", joka ilmestyy pian, kuten kaikki muutkin indie-projektit. Aika hieman potkia käyntiin vähintäänkin siten, että ideat työnnetään johonkin muuhunkin tilaan kuin Kapuran mielen syöverit. Eli siis!

Formalisaatio

on ylimielinen termi sille, kuinka pelin säännöt kirjataan ylös yksiselitteisesti. Yksi ongelma on kuitenkin se, että pelin säännöt elävät koko ajan. Oikeastaan vain salsamiehet itse voivat tehdä formalisaation täydellisesti, mutta heidän salsa-aikansa menee ymmärrettävästi ööh, siihen pelin kehittämiseen? Mutta ei hätää! Jos vapaaehtoisjoukko klaanilaisia tekee karkean yleiskuvan, Snöbwie- ja Getongku-sedät lupasivat hioa puhtaaksi. Tai näin ainakin ymmärsin, että suunnitelma oli. Jos oli, se kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta, kunhan säännöt stabiloituvat sen verran, ettei hirveän radikaaleja muutoksia enää tule. Uusi hienous, modulaarisuus, lienee hyvä apu tässä. Asianomaiset, arvioita tilanteesta?

Digitalisaatio

Lupauduin jo säheltämään tekniikkapuolen itse (mikä ei tarkoita, että kieltäytyisin avusta), mutta olisi hauskaa saada mielipiteitä teknisistä ratkaisuista ainakin siltä kannalta, että mitä mieltä ovat sellaiset ihmiset, jotka näihin asioihin mahdollisesti joskus koskisivat.

Tekninen pohja

Olen päätymässä ratkaisuun pelilogiikka oma projektinsa Javalla + lokaalimultiplayer-LibGDX-frontendit pöytäkoneelle, nettiin, Androidille (varmaankin siten, että voi mittelöidä kahdella puhelimella). Plus tietenkin jokin salsaservu, jonka avulla voi pelata etäpelejä, mutta itse en kykyne ainakaan hostaamaan, joten se jääköön epävarmaksi.

Perusteluja: Kaikki tuo vie häkellyttävän vähän ylimääräistä vaivaa, koska LibGDX generoi kaikki kolme frontendiä samasta koodista. Muitakin on, mutta suosisin jotakin Java-pohjaista ensinnäkin siksi, että käytän mieluusti itse sitä ja sitten sen vuoksi, että kaikki Klaanin tietotekniset ihmiset taitavat osata sitä.

Ja sitten joitakin vähän tarkempia kysymyksiä:

Korttien esitys

Missä muodossa korttien tiedot tehdään? En ole itsekään varma, mikä vaihtoehto voisi olla paras, mutta tässä muutamia klassisella plus-miinus-järjestelmällä:

Java-luokkia
+ Varmaankin vähiten työtä, koska käyttäisi enimmäkseen samaa koodia, joka on jo pelilogiikkaohjelmassa.
- Ehkäpä hieman ankean verboosi vaihtoehto verrattuna muihin?
- En ole varma, onnistuisiko .class-tiedostojen dynaaminen lataus Androidilla ja GWT-nettifrontendillä. Onko se tarpeellinen ominaisuus??? Ehkäpä ei??? Vähemmän ylimielisesti ilmaistuna: Android-sovellukseen ja nettiversioon paketoidaan tietyt kortit, eikä käyttäjä voi laittaa sekaan omiaan. Pöytäkoneversiolla onnistuu.

Javascript
+ Javan tavoin "kaikki osaavat jo tätä"-ratkaisu.
+ Ei vaadi kamalasti työtä, koska Javan standardikirjastossa on jo JS-ympäristö (kunhan toimii GWT:llä?).
+ Voidaan siis varmasti ladata dynaamisesti joka alustalla.
- no se on javascript
- Lievästi enemmän työtä kuin Java-ratkaisu, mutta ei kamalasti.

Muu skriptikieli
+ JS:n tavoin kevyt ja näppärä ratkaisu.
- Vaatii lievästi enemmän työtä, koska Javan standardikirjastoissa ei ole tulkkia valmiiksi. Ulkoisen kirjaston käyttäminen on yhtä helppoa, ellei se ole jostain syystä GWT-epäyhteensopiva.

Oma formaatti (vähän niin kuin DF:n raw-tiedostot!)
+ Täysi valta siitä, missä muodossa korttidata on.
+ Ei-niin-teknisille helpoin käyttää, luulen. Tai ainakin sen voi tehdä sellaiseksi.
+ Toimii kaikkialla varmasti...
- ... mutta tulkin koodaamisessa on ymmärrettävästi jonkin verran työtä.

JSON
- tämä on vitsi
- mutta näin joskus jonkun blogipostin siitä, kuinka joku purkkastartup käytti jsonia skriptikielenään
- tiedättehän, jotenkin näin

Koodi: Valitse kaikki
"code": {
   "set" : { "var" : "x", "to" : "3" }
   "if" : {
      "arg" : "x",
      "equals" : "3",
      "then" : {
         "print" : "Hello World!"
      }}
}


- hyi
- aaaaaaaahhhhhhhhhhh
- ahhhaahhhhhhhhhh
- ei

Saatteeksi

Siinä ehkäpä tässä vaiheessa tärkeimmät kysymykset. Kommentoitavaa? Kommentoi. Halukkuutta osallistua johonkin edellämainituista aktiviteeteista, joihin lukeutuvat esimerkiksi "formalisaatio" ja "digitalisaatio" ala-aktiviteetteineen? Ilmoita toki. On hyvien tapojen mukaista päättää viesti kissakuvalla, joten kissakuva:

Kuva

the the cat is.......
IN the BOX
tumblr | twitter | ??????
moi oon alexandar stubbp
äänestä edus kunta valleisa pls
Avatar
Kapura
Viestit: 193
Paikkakunta: Kanila

Re: Salsainen suunnittelupalsta

ViestiKirjoittaja Kerosiinipelle » 28 Heinä 2016, 23:29

TypeScript. Väitän parhaaksi tavaksi toteuttaa. Käytännössä siis JavaScript tyypitetyillä muuttujilla.

Ja voin myös auttaa korttilogiikan formalisoinnissa.
Avatar
Kerosiinipelle
Technodiktator Technodiktator
Viestit: 77
Offline

Seuraava

Paluu Klaanon-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron