Paluu Klaanon-keskustelu

Klaanon-sivun parannusehdotukset

Klaanon-sivun parannusehdotukset

ViestiKirjoittaja Manfred » 30 Loka 2015, 23:23

Okei, koska olen saanut tosi ristiriitaista palautetta teemauudistuksesta, teen asiasta topicin, jonne jokainen voi kommentoida oman mielipiteensä emmekä elä sätissä sattumalta paikalla olevien ehdoilla.

Tällä hetkellä kaikista eniten keskustelua herättäneet asiat:

1. Etusivun slideshow. Hyvä vai ei? Oletuskuvaksi tulee lopulta jotain ihan muuta kuin Pelottava Putte. Ja todennäköisesti vaihteleva kuva. Ja jokaiseen viestiin kirjoittaja saa, jos hän mahdollisesti haluaa, tehdä/laittaa ihan oman viestikuvan!
3. Tavutus. Nimittäin tässä teemassa on näemmä automaattitavutus, joka toimii ainakin Firefoxilla. Minusta tavutus on tosi jees, mutta jos ette tykkää, saan minä sen varmaan poiskin. Mistä pääsemmekin seuraavaan kohtaan, eli...
2. Rivien pituus. Siteeraan chat-viestiäni:
Olen ehkä joskus aiemminkin selittänyt asian, mutta kirjojen rivit ovat sen pituisia kuin ne ovat ihan siitä syystä, että sen pituisia rivejä on luonnostaan kaikkein helpointa lukea. Tavutuksella vältetään jäätäviä sanavälejä, joita syntyy, koska suomessa on pitkiä sanoja. Jos rivit ovat pidempiä kuin se about 66 merkkiä, niin silmät joutuvat tekemään sinänsä aika kohtuuttoman paljon työtä niiden rivien lukemisessa. Siinä syy, miksi itse mielelläni pitäisin ne rivit sen pituisina ja tavutuksen päällä.

Tämä perustuu tosiaan typografian ammattilaisten näkemyksiin siitä, että silmälle ystävällisimmät ovat rivit, joille mahtuu about 66 merkkiä. Jos haluatte pitemmät rivit, mikäpä minä olen vastaan väittämään, mutta ilmaiskaa mielipiteenne asiasta.
(Jos rivit ovat liian pitkiä kuten meillä on, tavutuksen poistaminen on ihan ok.)
4. Etusivulla uudet viestit ovat nykyään kahdella palstalla. Se näyttää minusta törkeän paljon paremmalta kuin vanha pötkö. Mutta jos ette tykkää, niin miten vain.

Muuta valitettavaa? Antaa tulla. Pyrin toteuttamaan enemmistön mielipiteet. Demokratia me kai olemme.

Joka tapauksessa, pyrin tekemään tästä teemasta mahdollisimman samannäköisen kuin vanhasta, koska viimeksi, kun muutoksia mietittiin, ongelmia tuotti eniten etusivu, mutta teeman yleinen ilmapiiri oli ihmisten mieleen. Koko uudistuksen suurin syy on kuitenkin se, että vanha teema paskoi asioita. Se teki sitä aika paljon, kysykää vaikka keneltä tahansa Aft-Amanaa kirjoittaneista. Ja toisekseen se jostain syystä oli aika raskas, mitä tämä uusi ei toivottavasti ole.

EDIT: AI joo, sellainen asia, että jos haluatte uuden viestinne siihen slideshow'hun, niin laittakaa viestiin tagiksi "köysi". :3
EDIT2: Ja joo, artikkelikuva on se kuva, joka tulee siihen slideshow'hun. Elikkä kuvan koon olisi hyvä olla 940×350, muistaakseni. Mistä artikkelikuvan saa säädettyä? Havainnollistava kuva tässä linkissä.
Kuva
Manfred
Technodiktator Technodiktator

Re: Klaanon-sivun parannusehdotukset

ViestiKirjoittaja Killjoy » 31 Loka 2015, 00:02

Kuva
Minulla on lisäyksistä vain hyvää sanottavaa. Kaksi palstaa ovat asia jota olen tahtonut pitkään. Slideshow on myös nätti ja täynnä mahdollisuuksia. Se meidän vanha etusivumme oli aina mielestäni ihan hirveä. Kaikki pisteeni tälle.
Killjoy

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 31 Loka 2015, 00:05

Kuva

Suurin ongelmani oli fontin suuri koko, joka vaikeutti lukemista isolla näytöllä. Mutta se on nyt fix'd, että ei ongelmaa muuten.
"We've always defined ourselves by the ability to overcome the impossible. "
Matoro TBS
Historiahirnahdus Historiahirnahdus

ViestiKirjoittaja Kapura » 31 Loka 2015, 00:07

Kuva
1) Menujen korostusväri on aika vaalea, huono kontrasti ainakin minun näytölläni. (Sama pätee myös alamenujen korostusväriin.)

2) Pidän mobiilisivulla siitä, että viestien kommenttimäärät näkyvät. Mielipiteet varmasti vaihtelevat, mutta tässä ainakin havainnollistava ehdotus:

Kuva

Kaksipalstaisuus näytti vähän tökeröltä, kun lähes kaikki viestit tunkivat seuraavalle riville. Kannattaa testata, jos otat idean harkintaan.
tumblr | twitter | ??????
moi oon alexandar stubbp
äänestä edus kunta valleisa pls
Kapura

ViestiKirjoittaja Don » 31 Loka 2015, 01:17

Kuva

Etusivun kaksipalstaisuus häiritsee. Uudet ropeosat -kohta ei palvele tarkoitustaan kun uusimmista viesteistä koostuvan listan sijaan siinä on tuollainen jumalaton könttä viestejä. Joku 5-15 viestiä yhdellä palstalla toimisi paljon paremmin. Kaikki ropeosat-sivu on sitten erikseen jos joku haluaa ihmetellä jättimäistä listaa. Sivutarinat ottaisin myös etusivulta pois. Ne löytyvät myös omalta sivultaan jos joku niitä kaipaa.

Tuo etusivun liukugrafiikkahärveli on minusta myös käytännössä täysin turha. Minusta se on vain tiellä jos haluan katsoa etusivulta uusimmat ropetukset. Hauska grafiikka on toki hauskaa, mutta se syö käytännöllisyyttä. Näinkin ahkeraan käytössä oleva sivu kannattaisi varmaan kuitenkin suunnitella sen käytettävyyden mukaan. Mielestäni viestit eivät tarvitse bannereita.
~~~~~~~[]=¤ԅ( ◔益◔ )ᕗ
Don
uncle rubber uncle rubber

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 31 Loka 2015, 01:19

Kuva

Mitenkä muuten. Tuleeko slideshowjuttuun nyt vain ne viestit, missä on se oma taginsa? Eikö slideshow olisi huomattavasti järkevämpi, jos siinä olisi aina viimeisin viesti ensimmäisenä, siitä huolimatta, onko siinä jotain tagia vai ei?
Matoro TBS

ViestiKirjoittaja Keetongu » 31 Loka 2015, 01:21

Kuva

Komppaan Donia. Minusta etusivun kuuluisi olla enemmänkin eeposmainen - muutama uudempi viesti suuremmalla fontilla, Trajan Pro vaikka, jä kätevä lista Kaikki Ropeosat -sivulle. Nykyinen näyttää öö aikakausilehden sisällysluettelolta.

Tavuviivoista: Vaikka itsessään ne eivät ole paha asia, en näe niille mitään tarvetta, huolimatta siitä mitä mieltä joku asiantuntija on. Word, Openoffice tai doge eivät muun muassa automaattisesti tavujaa asioita, ja niitä "normaalimmaksi" ei voi oikein mennä: Ei korjata sitä jos se ei ole rikki! Näin äkkinäisenä muutoksena ne häiritsevät.

Grafiikkajuttu on ideana ihan hauska, mutta ei kyllä kovin tarpeellinen.
Keetongu

ViestiKirjoittaja Manfred » 31 Loka 2015, 01:30

Kuva

Matoro TBS kirjoitti:Mitenkä muuten. Tuleeko slideshowjuttuun nyt vain ne viestit, missä on se oma taginsa? Eikö slideshow olisi huomattavasti järkevämpi, jos siinä olisi aina viimeisin viesti ensimmäisenä, siitä huolimatta, onko siinä jotain tagia vai ei?

No jos sen saisi helposti ja yksinkertaisesti noin, niin tekisin sen niin. Toinen vaihtoehto olisi etsiä plugin, joka ajaa saman asian. Tai vaihtoehtoisesti hankkiutua eroon koko paskasta.

Olisi hyvä, jos jokainen, jolla asiasta on mielipide, ilmaisisi sen, jotta näkisimme, haluaako enemmistö sen jäävän vai sen poistuvan. (Kummankaan mielipiteen edustajien joukko ei ole tyhjä.)
Kuva
Manfred

ViestiKirjoittaja Guardian » 31 Loka 2015, 01:44

Kuva

Uusien osien omat kuvat ovat aika söpö idea, mutta niissä tulee olemaan useammin vakiokuva kuin ei. Parhaiten se toimisi, jos joku miljöötagi määrittäisi niille vaikka jonkun sopivan geneerisen paikkakuvituksen. Ehkä vähän samalla tyylillä kuin bannereissa ja salsan paikkakorteissa.

Sitten isojen könttien tekijät voisivat kikkailla omillensa jotain vähän fiinimpää. Olisihan siinä nimenomaan fiilistä, ja etusivun kuvitus muuttuisi piristävästi. Uusien erikoisjulkaisujen rämähtämisessä maailmalle olisi kyllä myös jotain erityisen messevää, jos ne ilmestyisivät etusivulle isoina ja liekehtivinä logoina.

Jos noille saa sopivan kivoja vakiokuvia, on tuo minusta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea.

Ai niin. Itse osien palsta on liian leveä. Lukeminen tuntuu hitaalta. Muutos on pelottavaa!!!
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Don » 31 Loka 2015, 16:29

Kuva

Lisää huomioita.

Tuo tämänhetkinen slideshow-asia on myös siinä mielessä aika kamala, että pienemmillä näytöillä se syö KAIKEN TILAN. Kun selaan sivua 13-tuumaisella läppärillä, en näe edes Uudet ropeosat-otsikkoa kokonaan.

En myöskään hirveästi pidä ideasta, että kaikilla viesteillä on jonkinlainen banneri. Mitä jos sivupalkissa olisi jokin HUOMATTAVASTI PIENEMPI mainosalue johon viestinsä voisi nostaa artikkelikuvalla niin halutessaan? Vaikka sellainen jossa bannerivalikoima pyörittää itsekseen muutamaa viimeisinsä. Se ei olisi etusivun käytettävyyden tiellä, mutta tarjoaisi mahdollisuuden kuvapelleilyyn niille keillä on jonkinlainan grafiikkafetissi.

Lisäksi vaadin, että kommenttien määrä näkyy etusivun artikkelilistassa, koska syyt.

Chatissa vilkutettiin myös sellaista vaihtoehtoa, että mitä jos artikkelikuvat olisivat hyvin pieniä ja ne näkyisivät tuossa listassa ropetusten otsikoiden edessä. Silloin niihin saisi jotain kivoja pieniä ikoneja, kuten eri värisiä käsiä, torakkagrammeja ja klaanirapuja. Eri juonien viestit saisi hauskasti värikoodattua ilman, että 1000000000x1000000000 -kokoinen grafiikka tappaa kaiken käytettävyyden.

Ja kaksipalstaisuudesta voisi mahdollisimman moni sanoa mielipiteensä sillälailla selkeästi. Itse olen tosiaan edelleen vahvasti vastaan.
~~~~~~~[]=¤ԅ( ◔益◔ )ᕗ
Don

ViestiKirjoittaja Nenya » 31 Loka 2015, 16:40

Kuva

Muutama ajatus. Minä en niin välitä palstaisuudesta, mutta oleellisin asia on rajoittaa etusivulla näkyvien viestien määrää, kuten näköjään on tapahtunut.

Pikkuikonit listaan kuulostaa siistiltä, jos mahdollista.

Jos karuselli (se on sen oikea nimi t. käytettävyysasiantuntija) säilytetään, eikö olisi fiksua että vain viestit joilla on kuva, tagitetaan? Ei tarvitsisi rumia oletuskuvia. Pienentäminen voisi olla hyvä myös.
"Pride-tapahtuma edustaa homonormatiivista yhteiskuntakäsitystä,
jossa heteronormatiivuus on suuri sortaja, joka pitää voittaa ja kaikki sitä edustavat tahot valloittaa."

bioklaani.horse
klaanon-juttujaKuva
Nenya

ViestiKirjoittaja Pave » 31 Loka 2015, 16:56

Kuva

Itse olen yksipalstaisuuden ja pikkuikonien kannalla. Sinänsä itse en koe slideshowta tarpeellisena, mutta jos se tehdään järkevästi, niin ei minulla ole mitään sitä vastaankaan.
This is fine.
Pave

ViestiKirjoittaja Guardian » 31 Loka 2015, 17:44

Kuva

Kannatukseni ikoneille. Voisivat täyttää kivan grafiikantarpeen jos karusellia (se on sen nimi) ei saada millään tavalla järkeväksi.

Olen vähän skeptinen viestinimien värjäämisestä juonien mukaan, koska siinä kohtaa meiltä kyllä loppuvat värit. Mutta voi sitä kokeilla. Erityisesti kyllä pitää aina olla joku vakioikoni silloin kun viesti on käytännössä kaikki juonet ikinä.

Ai niin. Kaksipalstaisuus. Näyttää minusta väärältä.
Guardian
hevosia hevosia

ViestiKirjoittaja Visokki » 31 Loka 2015, 19:02

Kuva

En tajua, miten tavutus voisi häiritä lukemista. Joo, sitä ei ole ennen ollut ja muutos tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu äkkiä. Valtaosassa ihmisten lukemia asioita on kuitenkin tavutus, joten olisi hassua, että sitä Klaanonissa ei saisi missään nimessä olla.

Kaksipalstaisuudesta sen verran, että se ihan ok. Tosin mielestäni se ei näyttänyt pahalta yksipalstaisenakaan.

Sitten, sallikaa minun vähän psykologisoida.

Ihmiset vastustavat yleisesti kaikkea muutosta ja siksi uudet asiat saattavat näyttää epämukavilta, mutta kaikkeen tottuu. Oma mielipiteeni tuosta slideshow'sta on se, että nyt se näyttää uhkaavalta, mutta kun siihen alkaa tulla oikeaa sisältöä, niin se voi osoittautua ihan hyväksi ideaksi. Klaanonin sivua ei voi parantaa, jos ei hyväksytä muutosprosessiin liittyvää epämukavuutta ja riskiä. Mielestäni tällaisten muutosten sopivuuden voi nähdä vasta pidemmän ajan kuluttua. Klaanonin sivu on pitkään ollut aika yksikertainen ja osa perusteli muutosvastaisuutta käytännöllisyydellä. En näe, miksi esimerkikis slideshow-asia vähentäisi käytettävyyttä.

Lisäksi, toki saa aina heittää toiveita ja ehdotuksia, mutta tätä toteuttaa yksi ihminen, jolla ei ole rajattomia resursseja :DD

(Ja jos tähän viestiin tulee nyt joku Donin laittama teloitus-/vastarintakuva, niin lentää kirves sinne suuntaan.)
Hurr durr purr <3 Miau :3
Visokki
Admin Admin

ViestiKirjoittaja Don » 31 Loka 2015, 20:44

Kuva

Visokki kirjoitti:En näe, miksi esimerkikis slideshow-asia vähentäisi käytettävyyttä.

Yllä jo totesin, että ainakin pienemmillä näytöillä karuselliasia syö kaiken tilan tästä maailmasta, eikä etusivu palvele silloin erityisen hyvin tarkoitustaan. Oletan kuitenkin, että etusivun on tarkoitus olla helppo paikka tarkistaa viimeisimmät köysiviestit. Ne nähdäkseen täytyy rullailla alaspäin tai vaihtoehtoisesti klikkailla ne esiin yksitellen. Heti sivun varsinaisen bannerin alla oleva selkeä lista ajaa asiansa paljon paremmin. Kyse ei ole siitä, että aaaa kaikki uusi on kamalaa yhyy, vaan siitä, että tämä uusi on vanhaa kömpelömpi käyttää.
~~~~~~~[]=¤ԅ( ◔益◔ )ᕗ
Don

ViestiKirjoittaja Matoro TBS » 01 Marras 2015, 01:35

Kuva

Tuon slideshow-asian ongelma on se, ettei se oikein tiedä mitä se haluaa olla.

Sivulla on jo banneri. Toinen banneri alapuolella (eri tasassa pääbannerin kanssa) ei näytä hyvältä. Miten olisi sivupalkki?

Onko slideshowin pointti näyttää viimeisin (viimeisimmät) viestit? Jos on, tagisysteemi ei ole kovin hyvä. Pitäisi tehdä stokkikuvia jne.
Jos sen pointti ei ole näyttää viimeisintä viestiä, vaan, öh, viimeisin viesti jossa on joku ihku kuva tms, en näe sen funktiota. Etusivulta halutaan nähdä uudet viestit, ja sen pitäisi olla ulkoasunkin kannalta etusijalla.

Yksi ajatus, joka heitettiin, oli että mitä jos meillä olisi vain yksi palsta ja siinä vaikka kymmenen viimeisintä viestiä keskitettynä aika isolla, vaikka Trajan Prolla.

Toinen ajatus, pitäisikö yläpalkin muuta-osioon laittaa Nenyn ropeasia ja Rope I PDF:nä?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/418 ... onfree.pdf
http://www.sis.uta.fi/~lk415553/klaani/klaanon/kaunis/
Matoro TBS

Seuraava

Paluu Klaanon-keskustelu